Stap 6. Finaliseren en financiering
Laatst gewijzigd op:
Er wordt een plan gemaakt om de verschillende voorbehouden in te vullen.
Vervolgens wordt er gewerkt aan het verkrijgen van vergunningen, het doorvoeren van benodigde aanpassingen in de splitsingsakte en het verkrijgen van subsidies. VvE-leden nemen een besluit over de benodigde wijzigingen in de splitsingsakte en de financiering.
Deze stap bevat de volgende sub-stappen:
- Maak een plan van aanpak om de verschillende voorbehouden in te vullen, inclusief doorlooptijden.Zo is de doorlooptijd voor het verkrijgen van een vergunning van de gemeente minimaal drie maanden.
Door: de procesbegeleider
Als de splitsingsakte moet worden gewijzigd: - Selecteer een notaris.Door: de procesbegeleider
- De notaris stelt een concept splitsingsakte op.Door: notaris
- Vraag instemming bij de beperkt-gerechtigden zoals de hypotheekverstrekkers op verandering van de splitsingsakte.Het verkrijgen van instemming kan soms maanden duren. Zie Checklist juridische specificaties.
Door: de notarisVerder in deze stap: - Vraag een uitvoeringsverklaring op bij de bouwpartij ten behoeve van de subsidieverstrekkerDoor: de procesbegeleider
- Vraag de benodigde subsidies aan.Door: de VvE-beheerder, VvE-bestuur
- Vraag de financiering aan.Door: de VvE-beheerder, VvE-bestuur
- Vraag de benodigde vergunningen aan bij de gemeente.Door: het bouwbedrijf
- Houd leden regelmatig op de hoogte via nieuwsbrief, e-mail en/of post of een website.Wees bereikbaar voor leden (procesbegeleider).
Door: de procesbegeleider - Zorg ervoor dat de communicatie tussen de (onderling afhankelijke) betrokken partijen goed verloopt.Wijzigingen bij een partij moeten snel worden doorgevoerd, ook bij de partijen die van deze partij afhankelijk zijn (zie Communicatietool algemene tips).
Door: de procesbegeleider - Verstuur op tijd uitnodigingen voor de informatieavond en de ALV.Door: procesbegeleider
- Bespreek het plan van financiering en de benodigde wijzigingen in de splitsingsakte ter voorbereiding van de informatieavond.Door: de procesbegeleider, de bouwcommissie en het VvE-bestuur
- Houd een informatieavond(zie Informatieavond algemeen en Informatieavond en ALV stap 6)
Door: de procesbegeleider, het VvE-bestuur en de VvE-beheerder - Stuur twee weken voor de ALV informatie (via e-mail en/of post) naar de leden(zie Informatieavond en ALV stap 6).
Door: de procesbegeleider - Houd een ALV(Zie Informatieavond en ALV stap 6)
Houd twee weken na de informatieavond een ALV om te stemmen over benodigde wijzigingen in de splitsingsakte en de financiering. Als deze besluiten positief zijn, wordt er doorgegaan naar de volgende stap: de renovatie. Worden de te nemen besluiten niet goedgekeurd dan dient er een heroverweging plaats te vinden.
Door: de procesbegeleider, het VvE-bestuur en de VvE-beheerder - Pas indien noodzakelijk de splitsingsakte aan bij de notaris.Dit kan pas als de ALV heeft ingestemd. Het bestuur tekent hiervoor.
Door: de notaris en het VvE-bestuur
Als de stemming positief is verlopen en alle besluiten geformaliseerd zijn, ga dan door naar stap 7: renovatie.
- Zet je VvE op Groen
- Stap 1. Aanleiding en oriëntatie
- Stap 2. Haalbaarheidsonderzoek
- Stap 3. Selectie uitvoerende partij voor de technische verdiepingsanalyse
- Stap 4A. Technische verdiepingsanalyse door bouwbedrijf
- Stap 4B1. Technische verdiepingsanalyse door bouwkundig adviesbureau
- Stap 4B2. Uitvraag bouwbedrijf
- Stap 5. Uitwerking plan van aanpak
- Stap 6. Finaliseren en financiering
- Stap 7. Renovatie
- Stap 8. Wonen, beheer en garantie
- Zet je VvE op Groen tools