Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) voor transport
Verkenning van mogelijkheden om de verplichting in Nederland na te komen
De Europese Commissie wil in een herziening van de Renewable Energy Directive (RED – onderdeel van het Fit for 55-pakket) het gebruik stimuleren van hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) in de transportsector. Om in 2030 in Nederland te kunnen voldoen aan de huidige doelstelling van 2,6% is een significante bijdrage van RFNBO nodig – in dit geval hernieuwbare waterstof – als tussenproduct bij de productie van conventionele brandstoffen.
Downloads
Renewable Fuels of Non-Biological Origin (RFNBO) for transport (PDF)
Renewable Fuels of Non-Biological Origin
Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (Renewable Fuels of Non-Biological Origin – RFNBO) zijn vloeibare en gasvormige brandstoffen waarvan de energie-inhoud afkomstig is van hernieuwbare bronnen anders dan biomassa. Denk aan hernieuwbare waterstof geproduceerd door elektrolyse en brandstoffen geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide
Waterstof
RFNBO in de transportsector
In deze studie zijn de volgende mogelijkheden voor het gebruik van RFNBO in de transportsector meegenomen:
- Het gebruik van conventionele brandstoffen die worden geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare waterstof als tussenproduct bij de productie van deze brandstoffen (de raffinaderijroute).
- Het gebruik van biobrandstoffen geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare waterstof als tussenproduct bij de productie van deze brandstoffen.
- Het gebruik van methanol als brandstof geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en kooldioxide.
- Het gebruik van synthetische vliegtuigbrandstof (e-kerosine) geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide.
- Het directe gebruik van waterstof als brandstof voor waterstofvoertuigen.
Uit het onderzoek blijkt dat een significante bijdrage van RFNBO-gebruik als tussenproduct bij de productie van conventionele brandstoffen nodig is om in 2030 te kunnen voldoen aan de 2,6% RFNBO-verplichting voor de transportsector. Gezien de status en potentie van de overige opties die zijn overwogen, lijkt het niet mogelijk om het gebruik van 2,6% RFNBO in de transportsector door te voeren zonder een grote bijdrage uit het raffinagetraject.
Het gebruik van RFNBO als tussenproduct zal de broeikasgas-emissie-intensiteit van de conventionele brandstoffen verminderen en daarmee bijdragen aan de algehele decarbonisatie
Gerelateerde publicaties

Potentieel van e-fuels voor zwaar wegtransport
Wat is het techno-economische potentieel van e-fuels voor gebruik in vrachtwagens in Nederland?

Techno-economisch potentieel nul-emissie vrachtwagens in Europa
Batterij-elektrische trucks tegen 2030 inzetbaar in merendeel van de toepassingen

Uitfasering fossiele technieken
Wat is het afbouwpad als we in 2050 geen fossiele brandstoffen meer gebruiken?