Renewable Fuels of Non-Biological Origin
Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (Renewable Fuels of Non-Biological Origin – RFNBO ) zijn vloeibare en gasvormige brandstoffen waarvan de energie-inhoud afkomstig is van hernieuwbare bronnen anders dan biomassa. Denk aan hernieuwbare waterstof geproduceerd door elektrolyse en brandstoffen geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide of stikstof. Deze studie onderzoekt de mogelijkheden om te voldoen aan het oorspronkelijke voorstel waarin wordt gesteld dat 2,6% van alle energie die wordt geleverd aan de transportsector tegen 2030 door RFNBO moet worden geleverd. De transportsector omvat alle transportactiviteiten, waaronder ook de internationale lucht- en scheepvaart en voor Nederland dus ook de Rotterdamse haven en Schiphol.
Waterstof
RFNBO in de transportsector
In deze studie zijn de volgende mogelijkheden voor het gebruik van RFNBO in de transportsector meegenomen:
- Het gebruik van conventionele brandstoffen die worden geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare waterstof als tussenproduct bij de productie van deze brandstoffen (de raffinaderijroute).
- Het gebruik van biobrandstoffen geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare waterstof als tussenproduct bij de productie van deze brandstoffen.
- Het gebruik van methanol als brandstof geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en kooldioxide .
- Het gebruik van synthetische vliegtuigbrandstof (e-kerosine) geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide.
- Het directe gebruik van waterstof als brandstof voor waterstofvoertuigen.
Uit het onderzoek blijkt dat een significante bijdrage van RFNBO-gebruik als tussenproduct bij de productie van conventionele brandstoffen nodig is om in 2030 te kunnen voldoen aan de 2,6% RFNBO-verplichting voor de transportsector. Gezien de status en potentie van de overige opties die zijn overwogen, lijkt het niet mogelijk om het gebruik van 2,6% RFNBO in de transportsector door te voeren zonder een grote bijdrage uit het raffinagetraject.
Het gebruik van RFNBO als tussenproduct zal de broeikasgas-emissie-intensiteit van de conventionele brandstoffen verminderen en daarmee bijdragen aan de algehele decarbonisatie van het energiesysteem . Deze winst zit in de productie van de brandstoffen. Deze route zal echter niet bijdragen aan het verminderen van de directe emissies van de transportsector aan de uitlaat. Er moet een strategische keuze worden gemaakt voor de mate van bijdrage van RFNBO-gebruik als tussenproduct bij de productie van conventionele brandstoffen aan de RFNBO-subdoelstelling.