Wat kost een fabriek voor de productie van groene waterstof (in de toekomst)?
Projecties op de verlaging van investeringskosten voor elektrolyse door middel van leercurve-analyse
Groene waterstof is een belangrijke stap in de energietransitie voor de industrie. Verschillende grote bedrijven, waaronder Tata Steel en Shell, hebben aangegeven dat waterstof een belangrijke pijler wordt in hun verduurzamingsstrategie. In Groningen is een vergunning afgegeven voor een waterstoffabriek. De productiekosten voor groene waterstof zijn momenteel nog hoog in vergelijking met conventionele productie van waterstof met aardgas. De verwachting is echter dat de kosten zullen dalen door verbetering van de technologie (onderzoek en ontwikkeling), meer en grotere waterstoffabrieken (realiseren van schaalvoordelen), automatisering van de productie van onderdelen en de assemblage van elektrolyse-installaties, en concurrentie tussen aanbieders.
Downloads
Download hier het rapport (PDF)
Elektrolyse-installaties voor de productie van groene waterstof.
Bron: https://www.airproducts.com/news-center/2020/07/0705-air-products-and-thyssenkrupp-agreement-for-electrolysis-plants-to-generate-green-hydrogen
Kennisontwikkeling en schaalvergroting
Energie uit hernieuwbare energie

Kostenreductie groene waterstof
Afhankelijk van hoeveel capaciteit er cumulatief de komende jaren bijkomt zullen de investeringskosten in 2030 waarschijnlijk uitkomen op 600-1350 Euro/kW (op dit moment nog tussen de 1400-1800 Euro/kW). Voorspellingen voor 2050 zijn onzeker, maar ervan uitgaande dat de benodigde capaciteit verder zal toenemen, is een kostenreductie van 50-80% ten opzichte van de huidige kosten te verwachten. In het rapport zijn de kosten verder uitgesplitst naar kosten voor de elektrolysemodules (stacks) en stroomvoorziening andere directe kosten en overige projectkosten.
Gerelateerde onderwerpen
Definities
Gerelateerde publicaties

Routekaart Energieopslag – voorjaar 2023
Zowel elektriciteitsopslag, moleculenopslag als warmteopslag zullen nodig zijn in ons energiesysteem

Potentieel van e-fuels voor zwaar wegtransport
Wat is het techno-economische potentieel van e-fuels voor gebruik in vrachtwagens in Nederland?

Techno-economisch potentieel nul-emissie vrachtwagens in Europa
Batterij-elektrische trucks tegen 2030 inzetbaar in merendeel van de toepassingen