Gebruikerservaring slimme apparaten
The societal impact of smart appliances for connecting homes and grids
Slimme apparaten in huishoudens kunnen helpen om groene energie te benutten op het moment dat het beschikbaar is en om netcongestie tegen te gaan. Hoe ervaren bewoners dit soort slimme apparaten en maken ze er gebruik van?
Downloads
Societal impact smart appliances (PDF)Voor dit onderzoek werden bij 99 huishoudens vier slimme apparaten (een wasmachine, droger, vaatwasser en geautomatiseerde ventilatie) geplaatst. Een belangrijke functie in deze slimme apparaten is de uitgestelde starttijd, die autonoom het meest duurzame moment selecteert om het apparaat te activeren binnen een bepaald tijdbestek. Deze functie kan worden bediend via een app of op het apparaat zelf.
Ervaringen slimme apparaten
Om te onderzoeken hoe bewoners de slimme apparaten ervaren en of deze ervaring over de tijd heen is veranderd, zijn over een periode van negen maanden drie vragenlijsten afgenomen. Voor aanvullende inzichten zijn daarnaast zeven interviews uitgevoerd.
- Het aantal mensen die zich als duurzame energieverbruikers ziet steeg flink, met 36%. De kennis over energiebesparende maatregelen in het gebouw bleef hoog (rond 80%).
- Gemiddeld werden de slimme functies van de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en geautomatiseerde luchtventilatie gebruikt door respectievelijk 66%, 64%, 69% en 73% van de deelnemers die van de slimme functies bewust waren. Het gebruik nam in de loop van het project niet toe.
- Het gebruiksgemak van de slimme apparaten steeg van 41% naar 76%.
- De waarschijnlijkheid dat de bewoners de slimme apparaten zouden aanbevelen is aanzienlijk gestegen en de tevredenheid over de wasmachine, wasdroger en vaatwasser is gedurende het onderzoek gestegen met respectievelijk 22%, 22% en 19%.
- De waargenomen waarde van de slimme apparaten bleef gedurende het onderzoek hoog (rond 85%).
Kennis en gebruik slimme functionaliteit
Tijdens de interviews lieten sommige bewoners beperkte kennis zien over de functionaliteit van de slimme functie. Ze gaven aan te veel e-mails te hebben ontvangen en dat het aantal apps dat nodig is voor de aansturing te hoog is. Dit kan worden opgelost door gebruikerstraining en ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van een workshop, online tutorial of een online forum. De communicatie over de verschillende apparaten zou moeten worden gestroomlijnd, om een overload aan berichten te voorkomen. De mogelijkheid om voorkeuren in te stellen voor het ontvangen van updates kan ook uitkomst bieden.
Automatische luchtventilatie
Men is behoorlijk tevreden over het geplaatste witgoed. De automatische luchtventilatie behaalde een lagere tevredenheidsscore (66%) en waargenomen waardescore (67%). Het kan zinvol zijn om verder te onderzoeken waar dit aan ligt en of hier verbeteringen mogelijk zijn.
Informatiebehoefte en mogelijke technische aanpassingen
Uit de interviews bleek verder dat sommige bewoners graag meer informatie willen ontvangen over de impact van het afstemmen van energiegebruik op energieaanbod, het verschil in kosten en het percentage groene energie
Lees hier meer over netcongestie