Klimaatverandering en luchtkwaliteit zijn twee belangrijke drijfveren om mobiliteit te verduurzamen. De totale CO2-emissie voor het vervoeren van personen of goederen wordt bepaald door de hoeveelheid personen of goederen die vervoerd moeten worden, de afstand waarover deze personen of goederen vervoerd moeten worden, de logistieke efficiëntie van het vervoer, de energetische efficiëntie van de gebruikte voertuigen en de koolstofintensiteit van de gebruikte energiedrager. Voor luchtverontreinigende emissies is de relatie minder direct, met name als het gaat om de voertuiggerelateerde factoren, maar in grote lijnen wel vergelijkbaar.
Verduurzamen van transport kan volgens de Trias Energetica door:
- verminderen van de vraag naar vervoer
- veranderen, onder andere door te kiezen voor een minder vervuilende of energie-efficiëntere vorm van vervoer, bijvoorbeeld trein in plaats van vliegtuig
- verschonen / verduurzamen van de voertuigen
Zowel voor klimaat als voor luchtkwaliteit moet de grootste bijdrage aan het bereiken van nul of zeer lage emissies komen van het verschonen en verduurzamen van voertuigen en de energiedragers die ze gebruiken. Maar in het licht van het eindige koolstofbudget dat volgt uit de doelstelling om te streven naar maximaal 1,5 °C mondiale opwarming, is het echter ook belangrijk om op de andere aangrijpingspunten beleid te implementeren. Zolang er nog een grote groep vervoermiddelen op fossiele brandstoffen rijdt, vaart en vliegt kunnen verminderen en veranderen sterk bijdragen aan het reduceren van de cumulatieve CO2-emissies op weg naar een duurzaam mobiliteitssysteem. Belangrijke opties voor verminderen en veranderen zijn modal shift, deelmobiliteit (Mobility-as-a Service), slim verkeersmanagement en andere vormen van (technische maatregelen voor) beïnvloeding van het reis- en rijgedrag.