Wat beweegt mensen om een tweedehands elektrische auto te kopen?
Keuzeonderzoek adoptiegedrag elektrische voertuigen (EV) - occassions
Er moet nog flink wat gebeuren om de ambities voor een volledig emissieloze vloot personenauto’s in 2050 te realiseren. Welke aspecten zijn belangrijk voor potentiële kopers bij het kopen van een tweedehands elektrische auto (EV)?
Downloads
Keuzeonderzoek adoptiegedrag elektrische voertuigen (PDF)De occasionmarkt voor EV ontwikkelt zich op het moment hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2% van de auto’s een volledig elektrische auto. In 2022 was dit nog 1,5%: een groei van 50%. De potentie van deze markt is dus groot.
Het keuzegedrag van de respondenten
In een keuze onderzoek, waarbij 1500 resondenten 8 keer een keuze maakten tussen een elektrisch voertuig en een fossiele auto, werd in 48% van de gevallen voor de elektrische optie gekozen. 59% van de respondenten denkt dat een elektrische auto voor hun situatie haalbaar is. Mensen die ervaring hebben met EV kiezen sneller voor een elektrische auto, net als mensen die inschatten dat ze voldoende kennis hebben over EV. De aankoopprijs, actieradius en kilometerstand waren de meest bepalende aspecten (samen voor 76%) bij hun keuzes.
Eerder onderzoek naar koopgedrag elektrische voertuigen
Eerder werd al onderzoek gedaan naar de beweegredenen van mensen om een (nieuwe) elektrische auto aan te schaffen:
Wat bepaalt de aanschaf van elektrische voertuigen (2022) Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?
Wat beweegt mensen om een elektrische auto aan te schaffen? (2023) Wat beweegt mensen om een elektrische auto aan te schaffen?
5 groepen kopers
Uit het onderzoek bleek dat er verschillende typen autokopers zijn die onderling soortgelijk gedrag vertonen in hun keuzes:
- de EV-pionier: kiest in 95% van de keuzes voor elektrisch
- de volger: 87% EV
- de prijsbewuste: 61% EV
- de zekerheidszoeker: 44% EV
- de fossiele rijder: 3% EV
Om een vliegwiel naar zo veel mogelijk emissieloze auto’s te creëren, is het goed om met de verschillende types rekening te houden en op hun behoeften in te spelen. De meeste winst is te behalen bij de volgers, de prijsbewusten en de zekerheidszoekers (bij elkaar 60% van de respondenten).
Hoe krijg je de 2e-hands autokoper aan boord?
Uit het onderzoek zijn verschillende aspecten gekomen die beïnvloed kunnen worden om de volgers, prijsbewusten en zekerheidszoekers aan boord te krijgen voor een tweedehands EV.
- Een lagere aanschafprijs of hogere benzineprijs is een grote stimulans.
- De waarden waar kopers zich op baseren, zoals ‘vertrouwen’ en ‘zekerheid’. Bijvoorbeeld door de steeds grotere actieradius van elektrische auto’s onder de aandacht te brengen. Of het groeiend aantal elektrische auto’s dat een aanhanger of caravan kan trekken.
- Kennis en advies van anderen over elektrisch rijden zijn voor veel mensen een bepalende factor. Daarom is het belangrijk om autoverkopers te informeren, en mensen ervaring te laten opdoen, bijvoorbeeld op probeerdagen of bij vervangend vervoer.
Effecten voor de markt
Om een inschatting voor de markt te kunnen maken is in scenario’s gekeken hoe de vloot van tweedehands auto’s eruit kan gaan zien en welke groei in keuzes voor EV hiervoor nodig is. De meest rooskleurige scenario’s gecombineerd, zouden een aandeel EV in de occasionvloot van 70% kunnen opleveren in 2040. In de praktijk zal deze combinatie van scenario’s uitzonderlijk zijn. Ook de barrière tussen wat men zegt te kiezen en wat men daadwerkelijk doet, zal in dat geval sneller afnemen. Energiescenario's en energiemodellen
Podcast ‘Verduurzaming van wegvervoer uitgelegd
Luister ook deze aflevering van de podcast-serie ‘De energietransitie uitgelegd’ over de verduurzaming van wegvervoer.
We vragen expert Maarten Verbeek van TNO wat er moet gebeuren om te komen tot klimaatneutraal