Technische, organisatorische én sociale innovatie nodig Naarmate zero-emissie-voertuigen steeds belangrijker worden voor de logistieke sector, wordt duidelijk dat alleen technische oplossingen om elektrificatie te bevorderen niet volstaan. De inzet van elektrische trucks heeft zowel technische, organisatorische en sociale elementen in zich. Hierbij is het dus van belang om integraal te denken. De technische innovatie, zoals […]
Lees meerVoor dit onderzoek is het feitelijke bestedingsgedrag van Nederlanders onderzocht. Dus wat er daadwerkelijk wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld voedsel, wonen, recreëren en reizen. In ieder van de 8 segmenten zijn personen gegroepeerd met soortgelijke BKG-voetafdruk per bestedingscategorie. De segmenten geven daarmee een gedetailleerd beeld van hoe de BKG-voetafdruk per persoon eruitziet per segment van de […]
Lees meerDe occasionmarkt voor EV ontwikkelt zich op het moment hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2% van de auto’s een volledig elektrische auto. In 2022 was dit nog 1,5%: een groei van 50%. De potentie van deze markt is dus groot. Het keuzegedrag van de respondenten In een keuze onderzoek, waarbij 1500 […]
Lees meerVoor het onderzoek naar de adoptie van elektrische voertuigen is gebruik gemaakt een datagebaseerde methode om groepen mensen te definiëren, die vervolgens in de 5 segmenten van het adoptiemodel van Rogers (in volgorde van hoe snel ze geneigd zijn de innovatie aan te schaffen) zijn geplot: innovators, early adaptors, early majority, late majority en laggards. […]
Lees meerHet spreiden van opladen in de tijd of over verschillende locaties heeft een positief effect op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan worden opgeladen. Het is belangrijk dat maatregelen voor spreiding op een goede manier worden ingevoerd. Een maatregel kan anders ook een negatief effect hebben, waarbij pieken in de […]
Lees meerNetcongestie voorkomen De stroomvraag van alle elektrische voertuigen in Nederland groeit, maar is overzichtelijk ten opzichte van het totale Nederlandse elektriciteitsverbruik. Lokaal echter, kan de impact op het elektriciteitsnet groot zijn. Laden vraagt namelijk een hoog vermogen, waardoor de huishoudelijke piekvraag naar elektriciteit sterk kan toenemen. Lokale elektriciteitsnetten kunnen zo overbelast raken (netcongestie). Het kenniscentrum […]
Lees meerBij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de […]
Lees meer