Energiearmoedebeleid bij gemeenten: vooruitgang, variatie en (de noodzaak voor) visie
Update mei 2024 – halfjaarlijkse monitoring aanpak energiearmoede
Uit deze vierde halfjaarlijkse monitor onder gemeenten over de uitvoering van energiearmoedebeleid blijkt dat er redelijk wat vooruitgang is geboekt met kleine energiebesparende maatregelen. Tegelijkertijd is het voor veel gemeenten nog een uitdaging de doelgroep te bereiken en structureel te kunnen ondersteunen. Er is behoefte aan voorzetting van gemeentelijk energiearmoedebeleid, óók na 2025.
Downloads
Energiearmoedebeleid bij gemeenten (PDF)Inzicht in de energierekening
De gemeenten geven aan dat ze in de afgelopen twee jaar met de inzet van SPUK-middelen bij een groot aantal huizen (iets) hebben verbeterd met kleine energiebesparende maatregelen. Ook weten steeds meer huishoudens welke factoren hun energierekening beïnvloeden en hoe zij zelf energie kunnen besparen. Door het gemeentelijk beleid is het maatschappelijk bewustzijn over het nut van de energietransitie
Zoals uit eerdere monitors al bleek, is er behoefte aan een nationale visie op energiearmoedebeleid. De afwezigheid hiervan is nadelig voor de effectiviteit van de opzet en uitvoering van lokaal energiearmoedebeleid en het in stand houden van de ontstane lokale ecosystemen van private en publieke partijen; beide zijn van belang voor het uitrollen van een uitgebreidere isolatieaanpak. De gemeenten geven aan dat de omvang van de beschikbare middelen minder belangrijk is dan het structurele karakter ervan. Er is behoefte aan voorspelbaarheid en de vrijheid om middelen lokaal passend te besteden (grootschalige woningverbetering en/of kleine maatregelen en coaching).
Ik heb er vertrouwen in dat bij vrijwel alle huishoudens de sociale en financiële problemen beperkt blijven…
Bereiken doelgroep is een uitdaging
Het valt op dat een aanzienlijk deel (35%) van de gemeenten de doelgroep nog altijd niet helder in beeld heeft en dat het bereiken van de doelgroep moeizaam gaat. De identificatie van de doelgroep van energiearme en kwetsbare huishoudens blijft lastig, omdat gemeenten vanwege de privacywetgeving (AVG) de woninggegevens niet mogen koppelen aan sociaaleconomische gegevens. Ze zijn dus aangewezen op schattingen en eigen aanmeldingen van huishoudens. Daardoor is het onduidelijk of de groep volledig in beeld is en is in ieder geval duidelijk dat zeker niet alle kwetsbare huishoudens worden bereikt.
Langetermijnplannen energiearmoedebeleid
De rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente en het Rijk zijn inmiddels helderder geworden, maar van provincies en woningcorporaties is dat veel minder het geval. Ondertussen is er (veel) minder vertrouwen in dat het vangnet voor energiearme huishoudens
Inzet SPUK-middelen energiearmoedebeleid
Gemeenten hebben in de afgelopen jaren in drie tranches in totaal € 500 miljoen aan SPUK-middelen gekregen voor de aanpak van energiearmoede. De gemeenten moeten deze middelen vóór eind 2025 uitgeven.
- Bijna de helft van de gemeenten kan nog niet zeggen of ze alle SPUK-middelen op tijd kunnen uitgeven. Van deze gemeenten heeft het overgrote deel op dit moment minder dan 60% besteed of gealloceerd.
- De meeste gemeenten geven hun SPUK-middelen uit aan twee tot vijf beleidsinstrumenten, waarbij witgoedregelingen, energiecoaches en energiefixers elk in meer dan de helft van de gemeenten worden ingezet. Meer dan een kwart van de respondenten geeft aan dat in hun gemeente SPUK-middelen worden ingezet als aanvulling op het Nationaal Isolatie Programma (NIP). Een deel van de respondenten geeft aan dat ze SPUK-middelen gebruiken voor een specifieke isolatie- of opwekkingssubsidie.
Landelijk onderzoeksprogramma energiearmoede
Dit rapport is onderdeel van het Landelijk onderzoeksprogramma energiearmoede. Binnen dit programma zijn meer feiten en cijfers, onderzoek naar beleid in de praktijk en goede praktijken beschikbaar.
Podcast 'Energiearmoede uitgelegd'
Luister ook deze aflevering van de podcast-serie 'De energietransitie uitgelegd' over energiearmoede.
We vragen expert Koen Straver onder andere naar het verschil tussen armoede en energiearmoede, de omvang van energiearmoede in Nederland en de uitdagingen in de aanpak van energiearmoede.