Aanhoudende zorgen over energiearmoede Uit de antwoorden van 156 respondenten uit 137 gemeenten over het energiearmoedebeleid bij gemeenten blijkt dat beleidsmedewerkers bij gemeenten bezorgd blijven over energiearmoede. Ondanks inspanningen en duidelijke resultaten van hun aanpak blijft het moeilijk om de doelgroep te identificeren en te bereiken. De energietransitie is voor een aanzienlijk deel van woningeigenaren […]
Lees meerIn 2023 leefde 4,8% van alle huishoudens in Nederland in energiearmoede (zie Energiearmoede in Nederland 2019-2023). Eind 2023 verzocht Tweede Kamerlid Postma in een motie de Tweede Kamer om te voorkomen dat de energietransitie energiearmoede in Nederland doet toenemen. Bescherm huishoudens die niet zelf kunnen verduurzamen Het is raadzaam om op korte termijn beleidsmaatregelen te […]
Lees meerOver energiehulporganisaties Energiehulporganisaties kunnen zijn opgericht vanuit lokale of landelijke organisaties door gemeenten, welzijnsorganisaties, energiecoöperaties of verduurzamingsbedrijven. Zie voor meer informatie over de verschillende typen energiehulporganisaties de eerder verschenen tussenrapportage over de Toekomstmogelijkheden van energiehulporganisaties en hun medewerkers. Daarin is ook inzicht verkregen in de werkzame elementen, de verschillende functies binnen deze organisaties en de […]
Lees meerOver rechtvaardigheid in het klimaatbeleid Het WRR-rapport ‘Rechtvaardigheid in klimaatbeleid: Over de verdeling van klimaatkosten’ speelt vaak een prominente rol in beleid rond klimaatrechtvaardigheid. In het nationale Klimaatplan is het werken met de verdelende rechtvaardigheidsprincipes uit het WRR-rapport een feit. Daarnaast wijst onderzoek uit dat rechtvaardigheid een essentiële pijler is voor maatschappelijk draagvlak in klimaatbeleid. […]
Lees meerUit de monitor blijkt dat er flinke stappen zijn gezet: veel woningen zijn verbeterd met kleine ingrepen, huishoudens weten steeds beter hoe ze hun energie-uitgaven beheersbaar kunnen houden en er zijn ambitieuze plannen en afspraken voor woningrenovaties. De plannen voor de langere termijn blijven nog onduidelijk. Ook de warmtetransitie speelt hier in een belangrijke rol, […]
Lees meerEffecten reguliere woningrenovaties Woningrenovaties leiden tot een lagere energierekening, meer wooncomfort en, bij een labelsprong van minstens 3, een betere fysieke gezondheid van de bewoners. Vooral energiearme huishoudens profiteren hiervan, omdat dit aspecten zijn waar huishoudens in energiearmoede problemen bij ervaren. Dat bleek uit een TNO-onderzoek in 2023 Effectmetingen steunmaatregelen energiearmoede (2023). Het nieuwe onderzoek […]
Lees meerTypen energiehulporganisaties Er bestaan verschillende modellen voor energiehulporganisaties, met variatie in de mate waarin ze landelijk zijn georganiseerd en lokaal zijn ingebed. Er zijn vijf categorieën energiehulporganisaties te onderscheiden: Landelijke organisaties (Bv’s) Door eerdere activiteiten in de energiebranche hebben deze organisaties ervaring met het verduurzamen van woningen en het centraal inkopen van producten. Om te […]
Lees meerLokale inbedding Energiehulporganisaties die langer dan vijf jaar actief zijn in een gemeente en die gestart zijn vanuit een lokaal initiatief zorgen voor goede resultaten op verschillende vlakken. Waarschijnlijk hebben deze organisaties door de jaren heen beter zicht gekregen op bewoners die de meeste hulp nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de uitgangspositie […]
Lees meerInzicht in de energierekening De gemeenten geven aan dat ze in de afgelopen twee jaar met de inzet van SPUK-middelen bij een groot aantal huizen (iets) hebben verbeterd met kleine energiebesparende maatregelen. Ook weten steeds meer huishoudens welke factoren hun energierekening beïnvloeden en hoe zij zelf energie kunnen besparen. Door het gemeentelijk beleid is het […]
Lees meerGemeenten geven ook aan dat er behoefte is aan nationaal beleid voor de langere termijn (zie Energiearmoedebeleid bij gemeenten: vooruitgang, variatie en (de noodzaak voor) visie). Adviezen en verplichtingen vanuit Europa De Europese Unie geeft in meerdere beleidsstukken prioriteit aan de aanpak van energiearmoede in de slechtst presterende gebouwen. Een van de belangrijkste punten die […]
Lees meerDeze analyses sluiten aan op het rapport De energiekosten van verschillende typen huishoudens in Nederland (2023) en het rapport Energiearmoede Nederland 2022 (2023). Voor dit onderzoek is specifieker ingezoomd op de situaties in Noord-Holland en Zuid-Holland. Inkomen en energiequote 17% van alle Zuid-Hollandse huishoudens heeft een laag inkomen en de gemiddelde energiequote van deze groep […]
Lees meer165 beleidsmedewerkers uit 136 gemeenten hebben deelgenomen aan deze derde enquête van TNO naar de aanpak van energiearmoede. Uit de tweede editie van dit onderzoek bleek dat er veel kortetermijnacties waren uitgezet, maar dat de stap maar de langere termijn lastig te zetten is. Gemeenten misten nationale regie bij de uitvoer van energiearmoedebeleid. Helaas blijken […]
Lees meer