Werkboek participatie en communicatie voor woningcorporaties
Stappenplan samen met bewoners verduurzamen
Om de energietransitie tot een succes te maken, moet er steeds meer gebeuren aan woningen. Niet alleen door huiseigenaren, maar ook door woningcorporaties en huurders. Dit werkboek helpt woningcorporaties en de bedrijven en (maatschappelijke) organisaties waarmee zij samenwerken bij de verduurzaming van woningen van bewoners.
TNO ontwikkelde dit werkboek met een stappenplan met behulp van de ervaringen van woningcorporaties Woonwaard en Van Alckmaer binnen het H2020 project POCITYF.
Downloads
Werkboek (NL) (PDF) Workbook (ENG)Impact op bewoners
Het verduurzamen van woningen heeft een grote impact op bewoners. In de praktijk zien we dat bewoners vaak opzien tegen de veranderingen. Voor woningcorporaties is het belangrijk om huurders te betrekken in projecten voor het verduurzamen van woningen. Door breder te kijken dan alleen het thema energie en aan te sluiten bij thema’s die prioriteit hebben voor bewoners (zoals leefbaarheid en veiligheid) wordt verduurzamen interessanter voor bewoners. Hierdoor kan het proces van uitvoering soepel verlopen.
Stappenplan verduurzaming
Dit werkboek helpt woningcorporaties en de bedrijven en (maatschappelijke) organisaties waarmee zij samenwerken bij de verduurzaming van woningen van bewoners. Dit kunnen de woningen zijn in een appartementencomplex, een buurt of een hele wijk.
Dit werkboek biedt houvast, met een concreet stappenplan om huurders te betrekken bij de plannen van woningcorporaties, praktijkvoorbeelden en praktische tips en tools om in te zetten.
Stap 1. Breng de bewoners en context in kaart
- Wat vinden bewoners belangrijk ten aanzien van hun woning? Het gaat daarbij niet alleen om wensen op het vlak van (duurzame) energie maar ook om bijvoorbeeld comfort.
- Welke wensen hebben de bewoners ten aanzien van hun leven, leefomgeving en verduurzaming? Deze wensen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met veilig wonen, langer thuis wonen, maar ook beter contact met buren, minder geluidsoverlast of meer groen in de buurt.
Stap 2. Onderscheid bewonersdoelgroepen
- Bepaal de bewonersdoelgroepen. Met deze verschillende doelgroepen in gedachte kun je gerichter de participatiestrategie (stap 3 ) en communicatiestrategie (stap 4) opstellen. Je zorgt er daarmee namelijk voor dat deze aansluiten bij de behoeften van de doelgroepen.
Stap 3. Stel de participatie-strategie op
- In welke mate en op welke manier kunnen bewoners participeren? Bepaal het participatieniveau, het ‘wat’, ‘wanneer’ en ‘wie’.
Stap 4. Stel de communicatie-strategie op
- Hoe gaan woningcorporatie en bewoners met elkaar communiceren? Stel de basis communicatiestrategie op en stel de deelstrategie per bewonersdoelgroep op. Neem beslissingen over onder andere de rollen en verantwoordelijkheden, hoe vragen van bewoners worden beantwoord en hoe omgegaan wordt met de inbreng van bewoners
- Definieer de communicatiemiddelen
Stap 5. Monitor en evalueer
- Monitor tijdens het project.
- Evalueer na afronding van de werkzaamheden.
Andere stappenplannen verduurzaming gebouwde omgeving
Gemeenten: De energieke gemeente
De energieke gemeente helpt gemeentemedewerkers die weinig tijd en/of middelen hebben met concrete handvatten voor het betrekken van bewoners en voor het creëren van intern draagvlak voor dit thema binnen de gemeente. Klik hier om de tool te openen.
De energieke gemeente
Verenigingen van eigenaren: Zet uw VvE op groen
Uitgebreid en concreet stappenplan voor VvE-besturen, -leden en -beheerders om soepel tot een positief besluit te komen om een appartementencomplex vergaand te isoleren of aardgasvrij te maken. Klik hier om de tool te openen.
Zet je VvE op Groen