Techno-economisch potentieel nul-emissie vrachtwagens in Europa
Batterij-elektrische trucks tegen 2030 inzetbaar in merendeel van de toepassingen
Op 14 februari 2023 heeft de Europese Commissie een voorstel gepubliceerd voor aangescherpte CO2-normen voor nieuwe vrachtwagens en bussen in Europa. Wat is het potentieel van nul-emissie vrachtwagens in Europa, rekening houdend met verwachte ontwikkelingen in actieradius en kosten? De total costs of ownership (TCO) en inzetbaarheid van batterij-elektrische en brandstofcelvrachtwagens zijn daarvoor vergeleken met die van dieselvrachtwagens.
Downloads
Techno-economic uptake potential ZE-trucks (PDF)Het potentieel is onderzocht voor verschillende typen vrachtwagens (bakwagens, trekker-opleggers en trekker met zandkieper) en verschillende toepassingen (stedelijke en regionale distributie, lange afstandsvervoer en bouw). Voor de beoordeling van de inzetbaarheid is ervan uitgegaan dat 90% van de dagafstanden uitgevoerd moet kunnen worden op basis van een nachtelijke laadsessie en indien nodig één snellaadsessie van maximaal 45 minuten. De aanname daarbij is dat vervoerders enerzijds nog lange tijd de langere dagafstanden kunnen uitvoeren met dieseltrucks en anderzijds dat ze enige ruimte hebben om de dagelijkse ritten anders te plannen, zodat elektrische trucks beter kunnen worden ingezet. Voor de kosten is inzetbaarheid verondersteld als de total-cost-of-ownership lager zijn dan die van een dieseltruck.
Batterij-elektrische trucks bieden groot potentieel
De actieradius en kosten van nieuwe elektrische vrachtwagens ontwikkelen zich zodanig dat ze in 2030 in bijna alle toepassingen dieseltrucks kunnen vervangen met een lagere total costs of ownership. Voor de toepassing in de praktijk spelen nog wel andere factoren een rol, zoals de beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur, voldoende aanbod van voertuigmodellen door fabrikanten, de beschikbaarheid van componenten en grondstoffen en acceptatie door gebruikers.
Brandstofceltrucks blijven duurder
Vrachtwagens met een brandstofcel-elektrische aandrijving hebben een lagere actieradius dan dieselvrachtwagens, maar ze zullen naar verwachting voldoende snel kunnen worden getankt waardoor dit geen probleem hoeft te zijn. Brandstofceltrucks blijven in ieder geval tot 2035 duurder (TCO) dan equivalente dieseltrucks. Dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor deze technologie. Er zijn verschillende niche-toepassingen, waarbij batterij-elektrische trucks niet compatibel zijn, bijvoorbeeld door de beperkte actieradius. Daarnaast is de beschikbaarheid van alternatieve technologieën, waaronder brandstofcellen op waterstof en verbrandingsmotoren op duurzame waterstof, biobrandstoffen of e-fuels, belangrijk om de CO2-reductiedoelen ook te kunnen halen wanneer het techno-economische potentieel van batterij-elektrische trucks in de praktijk niet of niet tijdig gerealiseerd kan worden.