Technische, organisatorische én sociale innovatie nodig Naarmate zero-emissie-voertuigen steeds belangrijker worden voor de logistieke sector, wordt duidelijk dat alleen technische oplossingen om elektrificatie te bevorderen niet volstaan. De inzet van elektrische trucks heeft zowel technische, organisatorische en sociale elementen in zich. Hierbij is het dus van belang om integraal te denken. De technische innovatie, zoals […]
Lees meerDit onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2023. Op basis van de Europese CO2-wetgeving kan verwacht worden dat er in 2030 zo’n 16.000 elektrische vrachtwagens in Nederland rijden. Hoewel er in de Voorjaarsnota 2023 waarschijnlijk onvoldoende middelen voorzien zijn voor de realisatie van de benodigde private laadinfrastructuur, blijkt dat […]
Lees meerHoe kunnen we – op basis van wat we nu weten en kunnen qua beschikbaarheid van oplossingen – in 2050 komen tot klimaatneutrale mobiliteit? Wat zijn de barrières en uitdagingen? Voor wegverkeer, de luchtvaart, de binnenvaart en de zeescheepvaart zijn twee paden geschetst naar een klimaatneutrale mobiliteit in 2050. In het ene pad ligt de […]
Lees meerHet potentieel is onderzocht voor verschillende typen vrachtwagens (bakwagens, trekker-opleggers en trekker met zandkieper) en verschillende toepassingen (stedelijke en regionale distributie, lange afstandsvervoer en bouw). Voor de beoordeling van de inzetbaarheid is ervan uitgegaan dat 90% van de dagafstanden uitgevoerd moet kunnen worden op basis van een nachtelijke laadsessie en indien nodig één snellaadsessie van […]
Lees meer