Oplossingen voor impact laden elektrische voertuigen
Waarde en haalbaarheid van oplossingen
Om het groeiende aantal elektrische auto’s de komende jaren te kunnen opladen, moet de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Dit kan met maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren, of dwingen, hun laadvraag te spreiden in de ruimte of in de tijd. Zo kunnen aanzienlijk meer auto’s in de wijk worden opgeladen, zonder het elektriciteitsnet te verzwaren.
Downloads
Impact laden elektrisch vervoer (PDF)Het spreiden van opladen in de tijd of over verschillende locaties heeft een positief effect op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan worden opgeladen. Het is belangrijk dat maatregelen voor spreiding op een goede manier worden ingevoerd. Een maatregel kan anders ook een negatief effect hebben, waarbij pieken in de vraag slechts verschoven worden of zelfs vergroot. Specifieke sturing en een doordachte implementatie is bij de maatregelen essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Effecten maatregelen laden elektrische voertuigen
In dit onderzoek staan zes verschillende maatregelen centraal die een oplossing kunnen bieden om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden. Via een kwantitatieve analyse (effect op het energienetwerk) en een kwalitatieve haalbaarheidsstudie is beoordeeld of een maatregel effectief kan werken.
In de kwantitatieve analyse werd helder dat:
- Het spreiden van de laadvraag in de tijd zorgt dat meer auto’s kunnen laden in de buurt.
- Inzicht in het gebruik van de voertuigen (dagelijkse reistijd, hoe vaak pakt men de auto) belangrijk is voor het bepalen van het effect van maatregelen.
- De adoptie van de maatregel in sterke mate het effect voor het netwerk bepaalt.
- Het spreiden van de vraag door op andere locaties in dezelfde buurt (bijvoorbeeld op laadpleinen of snellaadlocaties) te gaan laden, een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat in de buurt kan laden.
- De uitvoering van de maatregel bepalend kan zijn voor het effect op het elektriciteitsnetwerk. Zo kunnen sommige maatregelen (zoals een variabel tarief) een averechts effect hebben bij een niet-effectieve uitvoering.
In de kwalitatieve haalbaarheidsstudie zijn sociale, technische, organisatorische, economische en politieke aspecten (STOEP) meegenomen. Dit is belangrijk, omdat maatregelen soms bijvoorbeeld wel effectief zijn voor het netwerk en technisch ook goed haalbaar zijn, maar veel vragen van de gebruikers. Daaruit volgen onder andere de volgende aandachtspunten voor de haalbaarheid van de verschillende maatregelen:
1) Het Bandbreedte-model+
In het bandbreedte-model wordt afgenomen energie (in kWh) duurder boven een vastgestelde vermogensgrens. Vooral de technische, operationele (regeltechnische) en politieke factoren spelen een rol voor de haalbaarheid van dit model. Ook het oordeel van toezichthouder ACM speelt hier een rol.
2) Variabel tarief
De uitdaging bij een variabel tarief zit vooral in haalbaarheid van afspraken (sociaal en politiek draagvlak).
3) Gebruikers motiveren buiten de piektijden of gespreid te laden
De haalbaarheid hangt vooral af van de deelname van gebruikers. Lukt het om genoeg mensen bewust én gemotiveerd te krijgen? De slaagkans is ook afhankelijk van beleidsinspanning (onder andere bewustwordingscampagnes).
4) Vermogen beperken wanneer nodig
Het gedwongen beperken van laadstroom bij thuisladen beïnvloedt het privédomein van consumenten. Dit vergt ook politieke keuzes. Laadvermogen beperken bij publieke laadpunten lijkt makkelijker te regelen (in de concessie met een CPO) en gebeurt al.
5) Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
Ook hier geldt (net als bij vermogen beperken) dat het gedwongen (virtueel) clusteren makkelijker lijkt te organiseren voor publieke laadpunten dan voor thuislaadpunten. In het bijzonder voor thuisladen (consumenten) vergt dit een politieke keuze, resulterend in regelgeving die clusteren mogelijk maakt (operationeel).
6) Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen
De lokale (sociale en geografische) situatie en de bereidheid om de auto verder weg te parkeren om te laden, zijn hierbij belangrijke factoren. Eventueel kan dit worden aangejaagd door goedkoper laden op deze locatie. Laadpleinen vergen ruimte en verkeersbewegingen en leidt mogelijk tot weerstand van bewoners nabij laadpleinen.