Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?
Effecten van flankerend beleid voor elektrische voertuigen
In de huidige ontwikkeling wordt volop ingezet op de overgang naar elektrische voertuigen. Naast financiële stimulering zijn ook andere interventies nodig om het doel te halen: flankerend beleid. Om het effect hiervan in kaart te brengen is het van belang om te weten wat mensen drijft om wel of geen elektrische voertuigen te gaan rijden. Wat kan het voorgestelde (flankerend) beleid voor effect hebben op de adoptie van elektrische voertuigen?
Downloads
Effecten flankerend beleid voor elektrische voertuigen (PDF)Bij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de meeste autoritten in Nederland korter zijn dan 100km.
Bepalende factoren aanschaf elektrisch voertuig
Er zijn zeven factoren onderzocht die mogelijk invloed hebben op de keuze om over te gaan tot de aanschaf van een elektrisch voertuig. Alle factoren blijken een significant bij te dragen aan de keuze die respondenten maken:
- aankoopprijs
- maandelijkse kosten
- actieradius
- extra tijd voor vinden laadpaal
- CO2-uitstoot
- mensen in omgeving met auto
- hoeveelheid snellaadstations
De aankoopprijs, maandelijkse kosten en actieradius bepalen samen 76% van respondenten hun keuzes.
38% van de respondenten geeft aan dat een elektrisch voertuig praktisch niet haalbaar is. De drie meest genoemde redenen hiervoor zijn onvoldoende actieradius, hoge aanschafprijs en te weinig openbare oplaadpunten.
Financiering Energietransitie
Effecten flankerend beleid
Voor drie onderdelen van het flankerend beleid is op basis van het gedragsonderzoek gekeken wat de te verwachten effecten kunnen zijn. In het onderzoek is dit verder gekwantificeerd.
- De resultaten laten zien dat (de perceptie van) te weinig openbare oplaadpunten een praktische barrière is voor mensen om een elektrisch voertuig te kiezen. Vertrouwen op dit vlak is heeft naar verwachting een positief effect op de adoptie van elektrische voertuigen.
- Het is nog even wennen. Zo is te zien dat wanneer men ervaring heeft als bestuurder in een elektrisch voertuig, men vaker voor een elektrisch voertuig kiest. Het laten opdoen van gebruikerservaring heeft naar verwachting dan ook een positief effect.
- Ook duidelijkheid rond de TCO (total cost of ownership), en daarmee inzicht in de totale kosten over langere termijn voor elektrische voertuige versus niet- elektrische voertuigen, zal naar verwachting een positief effect zal hebben op de adoptie ervan.
Aanbevelingen
- Speel in op de attributen die men het belangrijkst vindt en neem zorgen weg (actieradius, het aantal snellaadstations en kosten van een auto worden belangrijk gevonden).
- Faciliteer groepen die geneigd zijn te kiezen voor een elektrisch voertuig, maar motiveer ook groepen die nog minder geneigd zijn te kiezen voor een elektrisch voertuig.
- Men hecht veel waarde aan voldoende laadpunten, houd deze op peil en communiceer hierover om de perceptie van mensen mee te nemen.
- Creëer duidelijkheid over de Total Cost of Ownership
- Stimuleer gebruikerservaringen door bijvoorbeeld (XL) testritten in een elektrisch voertuig.
Last but not least: Het vergroten van het bereik van (flankerende) maatregelen vergroot het effect van maatregelen substantieel. Zet dus ook in op kenbaarheid van flankerende maatregelen voor elektrische voertuigen.
Onderzoeksmethode
Het onderzoek is opgesplitst in twee onderdelen, waarbij met behulp van een keuze-experiment is onderzocht wat mensen drijft om een (Battery) EV te kopen en met behulp van het CODEC-model, voor verschillende (flankerende) beleidsmaatregelen, de effecten m.b.t. de adoptie van elektrische voertuigen zijn doorgerekend. Het keuze-experiment is uitgebreid beschreven in de Master Thesis ‘Quantifying consumer preferences for electric vehicles with the aim to stimulate its uptake in the Netherlands’.