Energierechtvaardigheid en een betaalbare energietransitie
De rol van gemeenten in het aardgasvrij maken van wijken
Vanuit het Klimaatakkoord hebben gemeenten een belangrijke regisseursrol gekregen voor de uitvoering van de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. De wijze waarop gemeenten regie nemen is zeer bepalend voor het verloop van de transitie en de gewenste resultaten. Want hoe werkt de gemeentelijke regierol door in het streven naar energierechtvaardigheid en de bekostiging? En hoe zet de gemeente de stap van besluit naar uitvoering?
In de eerdere publicatie Innovatie in besluitvorming richting aardgasvrije wijken zijn de conclusies samengevat over het invullen van de regisseursrol. Omdat de meeste steden hun Transitievisies Warmte gereed hebben verschuift de focus in dit vervolgonderzoek naar de praktische uitvoerbaarheid van deze visies. TNO en Plaform31 keken samen met de G4-steden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) hoe de gemeentelijke regierol doorwerkt bij het streven naar energierechtvaardigheid, het bekostigen van transitie naar aardgasvrije wijken transitie en de stap van besluit naar uitvoering.
Downloads
Download hier het rapport (PDF)Energierechtvaardigheid
Beleid kan de verdeling van lusten en lasten van de energietransitie beïnvloeden. De kennisbasis voor energierechtvaardigheid
Bekostiging
Factoren die gerelateerd zijn aan het bekostigingsvraagstuk voor warmtenetten kunnen direct of indirect worden beïnvloed door interventies. In dit rapport zijn een aantal richtingen voor interventies aangegeven. Een aantal voorbeelden tonen hoe de warmteprijs voor de inwoners mogelijk is te verlagen. De resultaten bieden overzicht in de grotere mechanismen die kunnen bijdragen aan het realiseren van een energierechtvaardige en betaalbare energietransitie.
Besluitvorming
Tot slot is gekeken naar concrete dilemma’s waar steden tegenaan kunnen lopen. Tijdens de leerbijeenkomsten over de transitie naar aardgasvrij en het delen van praktijkervaringen werd duidelijk dat een blauwdruk voor ‘het’ ideale besluitvormingsproces niet bestaat, en dat elke buurt en elke warmteoplossing andere uitdagingen kent en maatwerk vraagt. Elke situatie vraagt om andere vorm van regie, afhankelijk van de context. Drie voorbeelden uit de praktijk zijn uitgelicht, te weten ‘Van het kookgas af’ in Overvecht-Noord, het betrekken van VvE’s in de transitie naar aardgasvrij en het ontzorgen van bewoners.