Wat beweegt mensen om een elektrische auto aan te schaffen?
Inzicht in het gedrag en de motieven van verschillende groepen mensen
Uit eerder onderzoek bleek al dat de aankoopprijs, de maandelijkse kosten en de actieradius invloed hebben op de intentie om een elektrisch voertuig aan te schaffen (zie “Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?”.) Zijn er specifieke groepen consumenten te onderscheiden? Inzicht hierin kan helpen bij het maken van gerichte stimuleringsmaatregelen.
Downloads
Effecten flankerend beleid nieuwkoop EV (PDF)Voor het onderzoek naar de adoptie van elektrische voertuigen is gebruik gemaakt een datagebaseerde methode om groepen mensen te definiëren, die vervolgens in de 5 segmenten van het adoptiemodel van Rogers (in volgorde van hoe snel ze geneigd zijn de innovatie aan te schaffen) zijn geplot: innovators, early adaptors, early majority, late majority en laggards. Als het gaat om de aanschaf van elektrische voertuigen valt het volgende op:
- Ervaring met elektrische voertuigen: innovators en early adopters hebben vaker al ervaring met ’elektrische voertuigen dan de andere segmenten.
- Opleidingsniveau: De eerste drie segmenten (innovators, early adopters, early majority) hebben vaker een hoog opleidingsniveau dan de laatste twee segmenten.
- Inkomen: De verdeling van inkomen verschilt nauwelijks per segment.
- Samenstelling van het huishouden: Ook dit verschilt nauwelijks. Het valt alleen op dat partners zonder kinderen vaak óf innovators, óf late majority / laggards zijn.
- Geslacht: Bij de innovators is er een aanzienlijk groter aandeel mannen.
- Leeftijd: Er zijn relatief meer jonge mensen in de eerste twee segmenten (innovators en early adopters), dan in de laatste drie segmenten. Mensen bij de laggards en late majority zijn vaker ouderen.
Verleiding door aankoopprijs en actieradius elektrische auto
Early adopters en de early majority zijn sneller geneigd een elektrische auto aan te schaffen als de aankoopprijs daalt. Dit kan bewerkstelligd worden vanuit de marktwerking (bijvoorbeeld als gevolg van concurrentie). Wellicht zijn deze consumenten ook te overtuigen door de aankoopprijs te verantwoorden en bijvoorbeeld te laten zien dat de onderhoudskosten (en de totale kosten over 7 jaar) vaak juist lager zijn. Een andere optie zou zijn om de kostenverdeling interessant te maken, bijvoorbeeld door lease-contracten.
Voor de late majority en laggards is de actieradius belangrijk. Daarbij kan ook onzekerheid (haal ik de rit?) een rol spelen en kan het helpen om mensen te informeren over een realistische benodigde actieradius (de gewenste actieradius is nu vaak vrij hoog, is dit écht noodzakelijk?). Ook een goede laadinfrastructuur helpt hierbij, aangezien het zekerheid biedt om te kunnen laden en het aantal (snel)laadstations ook een belangrijke factor bleek.
Tot slot speelt de ervaring met het rijden in elektrische voertuigen nog een grote rol in de acceptatie van elektrische auto’s. Ondersteuning van mogelijkheden om die ervaring op te doen, kan helpen bij het overtuigen van consumenten in alle segmenten.