Beleidsverkenning energiearmoede en de energietransitie
Energietransitie biedt kansen op afname energiearmoede
De energietransitie kan een cruciale rol spelen in het verminderen van energiearmoede en daarmee de bestaanszekerheid van huishoudens verbeteren. Maar zonder gerichte beleidsmaatregelen bestaat het risico dat energiearmoede juist toeneemt en kwetsbare groepen achterblijven. Hoe kunnen beleidsmaatregelen omtrent de energietransitie een toename van energiearmoede voorkomen of zelfs een afname realiseren?
Downloads
Energiearmoede en de energietransitie (PDF)
In 2023 leefde 4,8% van alle huishoudens in Nederland in energiearmoede
Energiearmoede in Nederland 2019-2023
Bescherm huishoudens die niet zelf kunnen verduurzamen
Het is raadzaam om op korte termijn beleidsmaatregelen te ontwikkelen die huishoudens in energiearmoede ondersteunen als hun woning nog niet verduurzaamd is, om zo hun energierekening betaalbaar te houden. Ruim 960.000 huishoudens in Nederland hebben een woning van lage energetische kwaliteit (label D of lager) die ze niet op eigen kracht kunnen verduurzamen. Ruim 90% van hen zijn duurders die geen zeggenschap hebben over hun woning. De rest zijn woningeigenaren met onvoldoende financiële middelen om te investeren in verduurzaming. Dit ondermijnt zowel hun bestaanszekerheid als het draagvlak voor de energietransitie. Een monitoringssysteem kan helpen om huishoudens in kwetsbare posities te identificeren en de druk op hun inkomen te meten. Gerichte compensatiemaatregelen voor energiekosten of andere koopkrachtverhogende interventies zijn wenselijk voordat huishoudens onder de minimale ondergrens zakken.
Bestaande monitoring scherper en bredere blik belangrijk
Er moet scherper in beeld komen hoe snel de woningvoorraad van huishoudens in energiearmoede wordt verduurzaamd, om zo nodig bij te kunnen sturen en te zien wanneer deze opgave is volbracht. Momenteel is dat nog niet structureel gemonitord. Daarnaast is monitoring van welke huishoudens kwetsbaar zijn voor energiearmoede van belang. Dit is om eventuele extra financiële ondersteuning zo gericht mogelijk te kunnen inzetten en te zien hoe snel deze groep aan verduurzaming toekomt. Ook ontbreekt het aan bindende wettelijke maatregelen bij niet-nagekomen afspraken. Concrete doelstellingen, gerichte monitoring en beschermende maatregelen kunnen het handelingsperspectief van de overheid vergroten, in lijn met EU-afspraken en de Energiewet, en zorgen voor effectievere bestrijding van energiearmoede.
Technologische behoeften van huishoudens in energiearmoede
De energietransitie gaat verder dan alleen isolatie en alternatieve warmtebronnen. Momenteel ligt de focus van monitoring en inzet van middelen logischerwijs op de isolatieopgave en verduurzaming van de warmtebron. Ook ontwikkelingen op het gebied van eigen energieopwek, energieopslag, vraagsturing
Invulling sociaal klimaatfonds en bescherming tegen prijsschokken
Om beter voorbereid te zijn op mogelijke prijsschokken vraagt de Europese Commissie van alle lidstaten om een crisisregime te ontwikkelen dat bij prijsschokken de energierekening dempt en bestaanszekerheid beschermt. Als prijsschokken zich namelijk weer voordoen, zijn huishoudens die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen
Gerelateerde publicaties

Samenwerking en langetermijnstrategie essentieel voor energiehulporganisaties
Toekomstmogelijkheden van energiehulporganisaties en hun medewerkers

Mogelijk stijgende energieprijzen kunnen zorgen voor toename energiearme huishoudens
Energiearmoedescenario's bij stijgende energieprijzen in 2025

Energiearmoedebeleid bij gemeenten: vooruitgang, zorgen en aanhoudende onduidelijkheid
Update november 2024 – halfjaarlijkse monitoring aanpak energiearmoede