Wilde, H.P.J. de

Publicaties van Wilde, H.P.J. de

E-trucks: groei en mogelijkheden in de transitie naar elektrisch vervoer
E-trucks: groei en mogelijkheden in de transitie naar elektrisch vervoer

Technische, organisatorische én sociale innovatie nodig Naarmate zero-emissie-voertuigen steeds belangrijker worden voor de logistieke sector, wordt duidelijk dat alleen technische oplossingen om elektrificatie te bevorderen niet volstaan. De inzet van elektrische trucks heeft zowel technische, organisatorische en sociale elementen in zich. Hierbij is het dus van belang om integraal te denken. De technische innovatie, zoals […]

Lees meer
Een raffinageroute met toekomstwaarde voor groene waterstof in Nederland
Een raffinageroute met toekomstwaarde voor groene waterstof in Nederland

Eis inzet RFNBO’s De vernieuwde Europese Richtlijn voor Hernieuwbare Energie (RED III) draagt lidstaten onder andere op om meer hernieuwbare energie te gebruiken in vervoer. Eén van deze verplichtingen betreft de inzet in 2030 van tenminste 1% renewable fuels of non-biological origin (RFNBO’s). In het onderzoek Inzet van groene waterstof in de vervoerssector werd een […]

Lees meer
Inzet van groene waterstof in de vervoerssector
Inzet van groene waterstof in de vervoerssector

Wat is de raffinageroute? RFNBO zijn gasvormige en vloeibare brandstoffen waarvan de energie-inhoud afkomstig is van andere hernieuwbare bronnen dan biomassa. Dit betreft groene waterstof en hiervan afgeleide verbindingen die worden geproduceerd op basis van groene waterstof. Voorbeelden zijn e-fuels zoals e-kerosine, e-diesel en e-methanol. Ook ammoniak geproduceerd met hernieuwbare waterstof is een RFNBO. Binnen […]

Lees meer
De weg naar duurzame mobiliteit over land, water en door de lucht
De weg naar duurzame mobiliteit over land, water en door de lucht

Hoe kunnen we – op basis van wat we nu weten en kunnen qua beschikbaarheid van oplossingen – in 2050 komen tot klimaatneutrale mobiliteit? Wat zijn de barrières en uitdagingen? Voor wegverkeer, de luchtvaart, de binnenvaart en de zeescheepvaart zijn twee paden geschetst naar een klimaatneutrale mobiliteit in 2050. In het ene pad ligt de […]

Lees meer
Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) voor transport
Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) voor transport

Renewable Fuels of Non-Biological Origin Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (Renewable Fuels of Non-Biological Origin – RFNBO) zijn vloeibare en gasvormige brandstoffen waarvan de energie-inhoud afkomstig is van hernieuwbare bronnen anders dan biomassa. Denk aan hernieuwbare waterstof geproduceerd door elektrolyse en brandstoffen geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide of stikstof. Deze studie onderzoekt de mogelijkheden […]

Lees meer
Oplossingen voor impact laden elektrische voertuigen
Oplossingen voor impact laden elektrische voertuigen

Het spreiden van opladen in de tijd of over verschillende locaties heeft een positief effect op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan worden opgeladen. Het is belangrijk dat maatregelen voor spreiding op een goede manier worden ingevoerd. Een maatregel kan anders ook een negatief effect hebben, waarbij pieken in de […]

Lees meer
Effecten energietransitie op de biodiversiteit
Effecten energietransitie op de biodiversiteit

Besluitvormers hebben inzicht nodig in de mogelijke gevolgen die nieuwe projecten op het gebied van hernieuwbare energie kunnen hebben op de biodiversiteit en hoe deze effecten kunnen worden beperkt. Voor zeven energietechnologieën is uitgebreid literatuuronderzoek gedaan: De resultaten zijn per technologie gepresenteerd in een helder overzicht. Hierbij is uitgegaan van de vier fasen van de […]

Lees meer
Impact elektrisch rijden op het elektriciteitsnet
Impact elektrisch rijden op het elektriciteitsnet

Netcongestie voorkomen De stroomvraag van alle elektrische voertuigen in Nederland groeit, maar is overzichtelijk ten opzichte van het totale Nederlandse elektriciteitsverbruik. Lokaal echter, kan de impact op het elektriciteitsnet groot zijn. Laden vraagt namelijk een hoog vermogen, waardoor de huishoudelijke piekvraag naar elektriciteit sterk kan toenemen. Lokale elektriciteitsnetten kunnen zo overbelast raken (netcongestie). Het kenniscentrum […]

Lees meer
When flying seems the only option
When flying seems the only option

Over the past 20 years, the number of passengers worldwide has grown to about 5.5% annually. Between 2015 and 2019 the annual growth amounted to approximately 7%-8% (4.2% in 2019). The International Air Transport Association (IATA) projects a growth of 3.6% per year in the coming 20 years (with a range of 2.7% to 5.6%). […]

Lees meer
Als vliegen de enige optie lijkt
Als vliegen de enige optie lijkt

In de afgelopen 20 jaar groeide het aantal passagiers wereldwijd met ongeveer 5,5% per jaar. Tussen 2015 en 2019 bedroeg de groei ongeveer 7%-8% (4.2% in 2019). De International Air Transport Association (IATA) voorspelt een groei van 3,6% per jaar in de komende 20 jaar (met een bandbreedte van 2,7% tot 5,6%). In termen van […]

Lees meer
Review of energy transition scenario studies of the Netherlands up to 2050
Review of energy transition scenario studies of the Netherlands up to 2050

Major insights (‘general observations’) of the report High diversity of scenario studies The scenario studies reviewed in the report show a wide diversity in terms of the general character and approach of these studies, their scope and focus, as well as the underlying assumptions of these studies. High diversity of scenario outcomes The reviewed scenario […]

Lees meer

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste updates op Energy.nl?

Nieuwsbrief(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.