De toegevoegde waarde van Learning Communities voor het human capital-vraagstuk van de energietransitie
Learning communities systeemintegratie
Learning Communities op het gebied van de energietransitie en systeemintegratie kunnen een bijdrage leveren aan de grote vraag naar werknemers in de energietransitie. In dit onderzoek werkten vier onderwijsinstellingen (Hanzehogeschool Grongingen, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Hogeschool van Amsterdam, TU Delft) samen aan de verdere ontwikkeling van Learning Communities.
Downloads
Learning Communities systeemintegratie (PDF)Veel human capital vragen lijken zich te richten op mbo-functies. Het aantal vacatures op mbo-niveau is al hoog en vanuit de stakeholders met wie in dit onderzoek werd gesproken, wordt aangegeven dat men in de toekomst grote tekorten voorziet aan mbo-geschoolde medewerkers op het gebied van de energietransitie
De ondervraagde stakeholders benadrukten dat in de toekomst T-shaped professionals nodig zijn die naast hun eigen specialisme het energiesysteem
Gemeenten en provincies zijn wel bezig met het werkgelegenheidsvraagstuk ten aanzien van de energietransitie in bredere zin. Dat gebeurt onder andere in publiek private samenwerkingsverbanden waarin ook onderwijsinstellingen (mbo, hbo en WO) participeren. Multidisciplinariteit zal een steeds belangrijker aspect van leren en opleiden moeten zijn. Learning Communities waarin studenten en professionals vanuit verschillende disciplines participeren zouden hieraan een goede bijdrage kunnen leveren. Ook binnen reguliere opleidingen zouden Learning Communities op het gebied van energietransitie en systeemintegratie
Over Learning Communities
Learning Communities (LC’s) kunnen worden gezien als een samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk, waarin lectoren, docent- en (waar mogelijk) studentonderzoekers uit kennisinstellingen, samen met participanten uit de beroepspraktijk werken aan antwoorden op huidige en toekomstige vraagstukken. In dit geval energietransitie- en systeemintegratievraagstukken. Het concept gaat uit van het principe dat alle betrokkenen leren.
Learning Communities met impact
Uit de samenwerking rondom de Learning Communities kwamen de volgende sleutelfactoren naar voren voor het realiseren van Learning Communities met impact:
- multidisciplinair werken
- gedeeld eigenaarschap
- het faciliteren van ontmoetingen tussen verschillende stakeholders, experts en studenten
- het organiseren van effectieve manieren van kennisdeling om de opbrengsten van Learning Communities naar de samenleving te kunnen brengen.
In onderstaand model is de basis weergegeven voor het thema systeemintegratie. Op basis hiervan kan verdere invulling worden gegeven aan de Learning Communities.
Resultaten Learning Communities
De samenwerking heeft de ontwikkeling van de Learning Communities op vijf manieren een boost gegeven:
- Er is eenduidigheid in de definitie Learning Communities tot stand gekomen
- Er zijn nieuwe vormen van Learning Communities ontwikkeld op complex niveau met meer dan vier stakeholders
- De bestaande Learning Communities hebben een ontwikkelslag kunnen maken, door de ervaringen uit de pilots;
- Er is een gezamenlijk model voor Learning Communities ontwikkeld voor en door de vier kennisinstellingen, dat bijdraagt aan de borging van de leerresultaten uit de Learning Communities (impact)
- Door de samenwerking van de vier kennisinstellingen in dit project zijn ideeën ontwikkeld rondom het verder uitbouwen van de Learning Communities en het opzetten van een gezamenlijk (open source) expertiseplatform.
Aanbevelingen en opschaling Learning Communities
Om de Learning Communities verder te ontwikkelen en op te schalen zijn de volgende aanbevelingen gedaan:
Kennisdeling systeemintegratie
De human capital behoefte ten aanzien van systeemintegratie vraagt om robuuste en duurzame vormen van kennisdeling tussen verschillende partijen uit het werkveld en kennisinstellingen. Een gezamenlijk expertiseplatform voor systeemintegratie zou hiervoor een goede vorm zijn, waarmee als het ware een digitale Learning Community -systeemintegratie wordt gecreëerd. De eerste ideeën voor de inhoud van het expertiseplatform zijn in een overleg van de vier kennisinstellingen concreet gemaakt.
Opschalen van learning communities
Alle vier de kennisinstellingen willen op basis van de bevindingen van de inventarisatie hun initiatieven voor Learning Communities systeemintegratie graag verder opschalen en door ontwikkelen. Dit kan door meer stakeholders in Learning Communities-teams te laten participeren en door het intensiveren van verbindingen met het werkveld en andere kennisinstellingen.
Scholingstrajecten op gebied van systeemintegratie
Een andere aanbeveling is het gezamenlijk met netbeheerders verkennen of er een opleiding voor Tshaped-engineers voor professionals kan worden ontwikkeld. Een dergelijke opleiding kan ook worden gerealiseerd door slim te combineren met het aanbod uit het te ontwikkelen expertiseplatform.
Ten aanzien van reguliere opleidingen kan de uitwisseling tussen de Learning Communities systeemintegratie en de opleidingen verder worden uitgebouwd en geïntensiveerd.
Dit is onderdeel van de kennisbank systeemintegratie van de Topsector Energie.