Electrolyse
Wat is electrolyse?
Bij elektrolyse wordt water door middel van elektriciteit gesplitst in waterstof en zuurstof. In het kader van de energietransitie
Waterstof is een duurzame energiedrager als gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare energie (groene waterstof). Als er gebruik wordt gebruikt van fossiele energiebronnen zoals gas of kolen, is er sprake van uitstoot van koolstofdioxide
Lees hier meer over de rol van waterstof in de energietransitie >>
Waterstof
Hoe efficiënt is elektrolyse?
Bij de elektrolyse wordt energie gebruikt en ook is er elektriciteit nodig om waterstof onder hoge druk op te slaan. In het systeem gaat dus energie verloren. Moderne elektrolysers behalen een efficiëntie van ongeveer 80%. De technologische ontwikkelingen op dit vlak gaan snel, dus de verwachting is dat het omzettingsverlies in het productieproces van waterstof zal afnemen.
Wat kost elektrolyse?
De kosten voor het bouwen van een waterstoffabriek lagen in 2020 tussen de €1400 en €1800 per kilowatt elektrisch vermogen (kWe). De verwachting is dat deze kosten in de komende 25 jaar zullen afnemen tot onder de €800/kWe. Zie ook het rapport Wat kost een fabriek voor de productie van groene waterstof (in de toekomst)? Waterstof wordt per kilo afgerekend en is sterk afhankelijk van de marktprijzen voor energie. De kosten voor de productie van waterstof lagen in 2020 op ongeveer €7/kg. Dit kan door technologieontwikkeling en schaalvergroting verder dalen in de komende jaren.
Wat kost een fabriek voor de productie van groene waterstof (in de toekomst)?
Elektrolyse en de energietransitie
Elektrolyse wordt gebruikt om groene waterstof te maken; een belangrijke energiedrager in de energietransitie. Met name voor het koolstofvrij maken van de industrie is veel waterstof nodig, die door middel van elektrolyse wordt geproduceerd. Er wordt dan ook flink geïnvesteerd in waterstoffabrieken.
Gerelateerde publicaties

Potentieel van e-fuels voor zwaar wegtransport
Wat is het techno-economische potentieel van e-fuels voor gebruik in vrachtwagens in Nederland?

Techno-economisch potentieel nul-emissie vrachtwagens in Europa
Batterij-elektrische trucks tegen 2030 inzetbaar in merendeel van de toepassingen

Elektrolyse als mogelijke oplossing voor congestiemanagement
Analyse vier use cases van inzet van elektrolyse voor congestiemanagement geanalyseerd op juridische haalbaarheid, marktpotentieel en effect op congestie