Naar 100% elektrisch distributievervoer: de impact op het energiesysteem
Wat is er nodig voor uitstootvrij vrachtvervoer voor distributiecentra?
De transitie naar uitstootvrij vervoer moet snel van de grond komen. De druk wordt opgevoerd doordat grote steden nog in dit decenium Zero-Emissie Zones gaan introduceren in de stadskernen. Elektrificatie is een van de belangrijkste opties voor distributeurs. Tegelijkertijd is er nu al sprake van een grote schaarste aan netcapaciteit. Bovendien staat de transitie naar elektrisch vrachtvervoer nog in de kinderschoenen.
Dit rapport geeft inzicht in de consequenties van de transitie naar elektrisch vrachtvervoer voor een distributiecentrum. In welke mate heeft deze transitie impact op het elektriciteitsysteem? Hiervoor is een systeemstudie uitgevoerd die op basis van de logistieke bewegingen voorspellingen doet voor de laadbehoefte, dimensionering van de laadinfrastructuur en impact op het elektriciteitssysteem. Hierbij is ook een kostenanalyse gedaan.
Uit de studie van de locatie Jumbo Distributiecentrum in Veghel komt naar voren:
- Hoe de actieradius van een e-truck past bij de logistieke behoefte van distributievervoer.
- Wat de impact is op de laad- en elektrische infrastructuur en welke kosten daarbij horen.
- In hoeverre investeren in duurzame opwek en opslag bijdraagt aan de opschaling van elektrisch distributievervoer.
- Welke tijdslijnen van belang zijn bij grootschalige elektrificatie van vrachtvervoer.
Vergroting netaansluiting voor elektrisch vrachtvervoer
Het is technisch en economisch mogelijk – en zelfs interessant – voor distributeurs om eigen laadinfrastructuur te plaatsen. Dit vergt echter een aanzienlijke vergroting van de netaansluiting. Dat is een uitdaging, omdat het nu al lastig is voor netbheerders om te voorzien in grotere netaansluitingen. Distributeurs zitten vaak geclusterd op bedrijventerreinen, wat het probleem nog groter maakt voor netbeheerders, omdat er hierdoor ook op hogere netvlakken problemen kunnen ontstaan.
Energie-opslag in de vorm van batterijen is in veel gevallen geen ideale oplossing, omdat deze op dit moment nog te kostbaar zijn voor deze toepassing. Het plaatsen van hernieuwbaare energie opwek, zoals zonnepalen, gecombineerd met laadinfrastructuur is zowel technisch als economisch een goede optie.
Beschikbaarheid laadinfrastructuur en netcapaciteit
Voor zowel vlooteigenaren van een distributievloot, netbeheerders, aanbieders van laadinfrastructuur en het ministerie van EZK zijn in dit rapport aanbevelingen gedaan. Een belangrijk aandachtspunt voor alle partijen is de samenwerking en afstemming om de benodigde laadinfrastructuur en netcapaciteit tijdig beschikbaar te krijgen.