Batterijen voor de elektrificatie van de transportsector
Inventarisatie om een ontwikkelketen op te zetten voor batterijen in Nederland
Batterijen spelen een dominante rol in de mobiliteitssector, waar de overgang naar elektrisch rijden en varen voor een sterke innovatie- en ontwikkelimpuls zorgt. Wat zijn de mogelijkheden om in de behoeften te voorzien van zowel de mobiliteitssector als de energiesector? In dit onderzoek zijn batterijtoepassingen voor drie heavy duty-gebruiken meegenomen: bussen, trucks en vaartuigen (binnenvaart en veerponten). Centraal staat ook de vraag hoe de batterijtoepassingen kunnen worden ingepast in het elektriciteitsnet en (via elektrolyse) in het energienet.
Downloads
Inventarisatie om een ontwikkelketen op te zetten voor batterijen (PDF)Behoefte opslagcapaciteit
Door de toename van het aantal duurzame (weersafhankelijke) energiebronnen ontstaat er ook behoefte aan meer opslagcapaciteit. Daarmee kunnen tekorten en overschotten aan energie worden vereffend en het elektriciteitssysteem stabiel worden gehouden. Batterijen zijn hiervoor in principe zeer geschikt. Hierbij kan de energiesector profiteren van innovaties in de automotivesector. Dit synergievoordeel kan echt relevant worden wanneer batterijen
Ontwikkeling accu’s
De komende jaren zal de behoefte aan accu’s en accupakketten als product sterk stijgen. Verwacht wordt dat de gehele transportsector (inclusief HD-voer- en vaartuigen) tot elektrificatie
Accudata worden een asset met een eigen bijbehorende economische waarde en kunnen de basis vormen voor businessmodelinnovatie en disruptie in de waardeketen. Gezien de te verwachten hoeveelheid data en steeds verder gaande digitalisering zal cybersecurity van cruciaal belang zijn.
Batterijen voor maritieme sector
HD-batterijen in de maritieme sector bieden extra kansen voor de energiesector om het grid te ondersteunen. Het kan gaan om batterijcontainers, elektrische powerunits en Battery Energy Storage Systems (BESS). Directioneel laden biedt kansen voor nieuwe spelers en verdienmodellen. Voor de scheepvaart heeft de doorlooptijd voor het opstellen en de implementatie van de internationale regelgeving een remmende werking op de toepassing van innovatieve ontwikkeling voor zero-emissieaandrijving binnen deze sector.
Batterijen uit Europa
Het Europese aandeel in de wereldwijde productie van batterijcellen is momenteel slechts 3%, terwijl Azië een aandeel heeft van 85%. Zonder maatregelen en de opbouw van een levensvatbare Europese productiesector voor accu’s, kan Europa bij de internationale transitie naar een koolstofarme economie een (onherroepelijke) achterstand oplopen door de afhankelijkheid van de invoer van de batterijcellen en grondstoffen, die nodig zijn voor de productie van HD-batterijen.
Specifiek voor de Nederlandse kennispositie zijn er uitdagingen door het aantal octrooien, en de afwezigheid van een grote(re) faciliteit ten behoeve van R&D en testen van batterijmaterialen, -cellen, en -systemen. Ook de organisatiegraad en ondervertegenwoordiging of gebrek aan actieve deelname in belangrijke Europese initiatieven is een aandachtspunt.
Dit is onderdeel van de kennisbank systeemintegratie