In literatuur over hoe we transities voor elkaar kunnen krijgen is er weinig plek voor de rol van individuen. Dit is zorgelijk, want mensen moeten samen de transitie voor elkaar krijgen. Wanneer gekeken wordt naar beleid om gedragsverandering zoals consumptievermindering te stimuleren, wordt vooral naar persoonskenmerken gekeken, en het systeem waarin dit plaatsvindt als vaststaand […]
Lees meerAanknopingspunten Het draagvlak van Nederlanders voor de maatregelen kan reden zijn om bepaalde maatregelen (nu) wel of niet in te voeren. Het onderzoek levert bovendien aanknopingspunten hoe maatregelen beter kunnen worden afgestemd op wat mensen willen en aanvaardbaar vinden. Zo blijkt dat met name de ervaren eerlijkheid, effectiviteit, persoonlijke relevantie van de maatregel en bezorgdheid […]
Lees meerIn 2050 moeten volgens de Rijksoverheid alle woningen in ons land aardgasvrij zijn. Die transitie gebeurt de komende jaren wijk voor wijk. De transitie naar aardgasvrij wonen vraagt om technische veranderingen (onder andere in het aanbod van hernieuwbare energie en de infrastructuur), maar leidt ook tot sociale vraagstukken (zoals kostenverdeling en keuzevrijheid). Uitgangspunt van het […]
Lees meerVeel van onze dagelijkse activiteiten – zoals het gebruik van elektriciteit, het besturen van een auto of het kopen en weggooien van producten – veroorzaken uitstoot van broeikasgassen. Samen vormen deze emissies de ecologische voetafdruk van een individu. De huidige Nederlandse gemiddelde persoonlijke CO2-voetafdruk is te hoog. Om de klimaatdoelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs […]
Lees meerDe ambitie van het convenant is om een markt voor energiebesparingsproducten en diensten te laten ontstaan, waarbij de inspanning wordt gericht op energiebesparingsproducten en -diensten die het inzicht in energiegebruik bij consumenten en zakelijke kleinverbruikers vergroten en/of zorgen voor slimmer, efficiënter of minder gebruik van energie. Eén van de energiebesparende maatregelen die in het convenant […]
Lees meerEr is minder draagvlak voor de (hypothetische) maatregelen dat elektrische auto’s op snelwegen 130 km/uur zouden mogen blijven rijden en voor een verbod om vanaf 2030 benzineauto’s in binnensteden te verbieden. De resultaten laten zien dat draagvlak samenhangt met ervaren eerlijkheid: als een maatregel als eerlijker wordt ervaren dan is er meer draagvlak. Aangezien we […]
Lees meerBewoners kunnen bij wijze van spreken een project maken of breken. Het doel van dit onderzoek is om een beter inzicht te krijgen in de perceptie van burgers op grondgebonden zonneparken met een focus op de huidige aandacht voor draagvlak en burgerparticipatie bij zonneparkprojecten op land. Aan de hand van een online inventarisatie van gerealiseerde […]
Lees meer