Usmani, O.

Publicaties van Usmani, O.

Wat beweegt mensen om een tweedehands elektrische auto te kopen?
Wat beweegt mensen om een tweedehands elektrische auto te kopen?

De occasionmarkt voor EV ontwikkelt zich op het moment hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2% van de auto’s een volledig elektrische auto. In 2022 was dit nog 1,5%: een groei van 50%. De potentie van deze markt is dus groot. Het keuzegedrag van de respondenten In een keuze onderzoek, waarbij 1500 […]

Lees meer
Oplossingen voor impact laden elektrische voertuigen
Oplossingen voor impact laden elektrische voertuigen

Het spreiden van opladen in de tijd of over verschillende locaties heeft een positief effect op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan worden opgeladen. Het is belangrijk dat maatregelen voor spreiding op een goede manier worden ingevoerd. Een maatregel kan anders ook een negatief effect hebben, waarbij pieken in de […]

Lees meer
Impact elektrisch rijden op het elektriciteitsnet
Impact elektrisch rijden op het elektriciteitsnet

Netcongestie voorkomen De stroomvraag van alle elektrische voertuigen in Nederland groeit, maar is overzichtelijk ten opzichte van het totale Nederlandse elektriciteitsverbruik. Lokaal echter, kan de impact op het elektriciteitsnet groot zijn. Laden vraagt namelijk een hoog vermogen, waardoor de huishoudelijke piekvraag naar elektriciteit sterk kan toenemen. Lokale elektriciteitsnetten kunnen zo overbelast raken (netcongestie). Het kenniscentrum […]

Lees meer
Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?
Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?

Bij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de […]

Lees meer
When flying seems the only option
When flying seems the only option

Over the past 20 years, the number of passengers worldwide has grown to about 5.5% annually. Between 2015 and 2019 the annual growth amounted to approximately 7%-8% (4.2% in 2019). The International Air Transport Association (IATA) projects a growth of 3.6% per year in the coming 20 years (with a range of 2.7% to 5.6%). […]

Lees meer
Als vliegen de enige optie lijkt
Als vliegen de enige optie lijkt

In de afgelopen 20 jaar groeide het aantal passagiers wereldwijd met ongeveer 5,5% per jaar. Tussen 2015 en 2019 bedroeg de groei ongeveer 7%-8% (4.2% in 2019). De International Air Transport Association (IATA) voorspelt een groei van 3,6% per jaar in de komende 20 jaar (met een bandbreedte van 2,7% tot 5,6%). In termen van […]

Lees meer
Systeemstudie energie-infrastructuur Noord-Holland 2020-2050
Systeemstudie energie-infrastructuur Noord-Holland 2020-2050

Deze studie is de eerste in zijn soort, door een integraal beeld te geven van de energie- ontwikkeling in de toekomst en de impact op de noodzakelijke energie-infrastructuur. Van oudsher worden systeemanalyses uitgevoerd voor afzonderlijke energiemodaliteiten (bijvoorbeeld elektriciteit of gas). De opgaven en uitdagingen van de energietransitie maken het noodzakelijk om veel meer te kijken […]

Lees meer
Effect afbouw salderingsregeling op de terugverdientijd van investeringen in zonnepanelen
Effect afbouw salderingsregeling op de terugverdientijd van investeringen in zonnepanelen

TNO heeft berekeningen uitgevoerd voor verschillende cases van particulieren en van eigenaren van utiliteitsgebouwen om het effect van de afbouw op de terugverdientijd van investeringen in zonnepanelen in kaart te brengen. De berekeningen zijn uitgevoerd op basis van enkele beleidsuitgangspunten van EZK en van invoergegevens op basis van informatie uit de sector en van ‘expert […]

Lees meer

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste updates op Energy.nl?

Nieuwsbrief(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.