De drempel over voor warmte-initiatieven Warmte-initiatieven door bewoners zelf kunnen de warmtetransitie in een versnelling brengen. Ze vergroten het draagvlak en verlagen het vollooprisico (het risico dat onvoldoende mensen zich op tijd aansluiten om het warmtenet rendabel te krijgen). Ook worden via warmte-initiatieven betere oplossingen gevonden voor de betrokken bewoners, wordt een hogere klanttevredenheid bereikt en houden bewoners zeggenschap en […] Lees verder »
Draagvlak voor een CO2-budget voor consumenten Het halen van het emissiedoel voor 2030 is niet eenvoudig. Berekeningen van het PBL laten zien dat, zelfs als alle afspraken uit het Klimaatakkoord worden uitgevoerd, de reductie naar verwachting zal uitkomen op 45 tot 48 procent. Er wordt al gesproken over het verhogen van het doel tot 55%, wat het halen ervan nog moeilijker […] Lees verder »
Groen betalen is ook groen halen Labels voor aantoonbare levering groene stroom In het huidige systeem met certificaten wordt groene stroom voorzien van Garanties van Oorsprong (GvO). Alle andere soorten opwek, inclusief fossiele bronnen, krijgen een certificaat van oorsprong (CvO). Deze certificaten beschrijven de bron en de hoeveelheid opgewekte energie. In dit systeem klopt de balans op langere termijn wel, maar […] Lees verder »
Verlagen emissies door beperken hernieuwbare energiebronnen Dit komt door verschillende beperkingen in de werking van het energiesysteem die ervoor kunnen zorgen dat juist het inperken van VHE de kosten en de CO2-uitstoot verminderen. In deze publicatie worden deze situaties en beperkingen op een rijtje gezet en geïllustreerd met voorbeelden. De voorbeelden laten zien hoe de werking van het elektriciteitssysteem kan worden […] Lees verder »
Werken aan een inclusieve energietransitie We spreken van energiearmoede wanneer een huishouden onvoldoende toegang heeft tot energievoorzieningen in huis. In energiearme huishoudens zetten mensen bijvoorbeeld de verwarming niet aan omdat ze willen bezuinigen, of ze warmen hun eten liever niet op omdat ze het gas te duur vinden. Energiearmoede is een multidimensionaal probleem en vaak onderdeel van een vicieuze cirkel […] Lees verder »
Wat is het maatschappelijk draagvlak voor klimaatbeleid? Onderzoek naar beleidsopties van de studiegroep Invulling klimaatopgave Green Deal Aanknopingspunten Het draagvlak van Nederlanders voor de maatregelen kan reden zijn om bepaalde maatregelen (nu) wel of niet in te voeren. Het onderzoek levert bovendien aanknopingspunten hoe maatregelen beter kunnen worden afgestemd op wat mensen willen en aanvaardbaar vinden. Zo blijkt dat met name de ervaren eerlijkheid, effectiviteit, persoonlijke relevantie van de maatregel en bezorgdheid […] Lees verder »
Opties voor decarbonisatie van de Nederlandse suikerindustrie Suikerproductie in Nederland Dit rapport beschrijft de huidige situatie van de Nederlandse suikerproductie en de mogelijkheden en voorwaarden voor de decarbonisatie ervan. Er zijn twee suikerfabrieken in Nederland, in Dinteloord en Vierverlaten, beide geëxploiteerd door Suiker Unie, onderdeel van Royal Cosun, een agro-industriële coöperatie. De suikerproductie uit suikerbieten is seizoensgebonden en begint meestal begin september […] Lees verder »
Opties voor decarbonisatie van de Nederlandse PET-flessenindustrie Indorama Rotterdam Indorama Rotterdam is een petrochemisch bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van PET-pellets (polyethyleentereftalaat) voor flessen en PTA-poeder (gezuiverd tereftalaatzuur). Indorama, gevestigd in het Europoortgedeelte van de haven van Rotterdam, is de grootste producent van bottle-grade PET en PTA in Nederland. Bottle-grade PET wordt gebruikt voor de vervaardiging van verpakkingen (hoofdzakelijk drankflessen). […] Lees verder »
Opties voor decarbonisatie van de productie van organische bulkchemicaliën, SABIC Geleen Productie van grote hoeveelheden organische chemicaliën op Chemelot Op het Industriepark Chemelot staan twee stoomkrakers die eigendom zijn van SABIC. Aangezien het kraken de meest energie-intensieve stap is, zijn de decarbonisatieopties vooral gericht op het reduceren van de CO2-uitstoot van dit proces. De processen omvatten de productie van lagere olefinen via stoomkraken, de terugwinning van […] Lees verder »
Batterijen voor de elektrificatie van de transportsector Behoefte opslagcapaciteit Door de toename van het aantal duurzame (weersafhankelijke) energiebronnen ontstaat er ook behoefte aan meer opslagcapaciteit. Daarmee kunnen tekorten en overschotten aan energie worden vereffend en het elektriciteitssysteem stabiel worden gehouden. Batterijen zijn hiervoor in principe zeer geschikt. Hierbij kan de energiesector profiteren van innovaties in de automotivesector. Dit synergievoordeel kan echt relevant […] Lees verder »