Gemeenten: ‘Behoefte aan nationale regie bij armoedebeleid’ Energiearmoedebeleid: van de korte naar de middellange termijn TNO heeft deze tweede enquête gehouden onder 133 beleidsmedewerkers in 105 gemeenten. Uit de vorige editie van dit onderzoek bleek dat het energiearmoedebeleid in een stroomversnelling zit. Echter zijn enkele knelpunten die toen als urgent werden aangemerkt, nog niet opgelost. Uit deze tweede enquête blijkt dat gemeenten […] Lees verder »
Energiedelen, wat is het? Doel van energiedelen is om consumenten de mogelijkheid te bieden toegang te krijgen tot duurzame productie-installaties, oftewel deel te nemen in duurzame energieprojecten en hier ook de vruchten van te plukken. In dit rapport is helderheid geschept over de kaders voor energiedelen door verschillende elementen en afwegingen die een rol spelen bij de implementatie uiteen […] Lees verder »
Bewonerservaringen uitvoeringsfase aardgasvrije wijken Klantreis aardgasvrij wonen Wat beweegt bewoners en wat zorgt voor drempels in het proces naar een aardgasvrije woning? De tool ‘Aardgasvrij wonen: drijfveren en barrières van bewoners’ geeft een overzicht van de drijfveren en barrières die bewoners ervaren in verschillende fases van de klantreis naar aardgasvrij wonen. In de tool zijn ervaringen, conclusies en aanbevelingen […] Lees verder »
Nieuwe onderzoeksroutes voor de Nederlandse energietransitie Binnen deze drie onderzoeksthema’s zijn alle relevante wetenschappelijke en maatschappelijke stakeholders geïnventariseerd, is het onderzoekskader gebouwd en is dit gevalideerd met geselecteerde experts van relevante overheidsinstanties, ngo’s en de industrie. De eerste bevindingen en verdere onderzoeksaanbevelingen zijn beschreven. Multi-carrier mix Hoe kan de infrastructuur van ons toekomstige energiesysteem gepland worden, terwijl nog niet bekend is […] Lees verder »
Potentieel van e-fuels voor zwaar wegtransport Wat zijn e-fuels? E-fuels zijn synthetische brandstoffen die gemaakt worden uit met duurzame elektriciteit geproduceerde waterstof en CO2. Die CO2 kan worden afgevangen bij energiecentrales of industriële processen of direct uit de lucht gehaald (Direct Air Capture). E-fuels vergeleken met andere duurzame alternatieven en fossiele diesel Het rapport verkent de potentie van e-fuels voor het […] Lees verder »
Techno-economisch potentieel nul-emissie vrachtwagens in Europa Het potentieel is onderzocht voor verschillende typen vrachtwagens (bakwagens, trekker-opleggers en trekker met zandkieper) en verschillende toepassingen (stedelijke en regionale distributie, lange afstandsvervoer en bouw). Voor de beoordeling van de inzetbaarheid is ervan uitgegaan dat 90% van de dagafstanden uitgevoerd moet kunnen worden op basis van een nachtelijke laadsessie en indien nodig één snellaadsessie van […] Lees verder »
Instrumenten voor besluitvorming Programma Energie Hoofdstructuur (PEH) Programma Energie Hoofdstructuur (PEH) Het Programma Energiehoofdstructuur (PEH) stelt nationale kaders op, zodat overheden en bouwers de nieuwe benodigde energie-infrastructuur goed kunnen plannen. Zo worden de kabels en leidingen veilig en verantwoord voor natuur en landschap aangelegd. De afspraken in het Programma Energiehoofdstructuur gaan over het hele Nederlandse grondoppervlak, behalve de Noordzee. Lees hier meer […] Lees verder »
Elektrolyse als mogelijke oplossing voor congestiemanagement Er zijn meerdere oplossingen denkbaar voor congestiemanagement, waaronder uitbreiding van het net, vraagsturing en energieopslag. Elektrolyse is er daar één van en daarmee in concurrentie met andere oplossingen. Om als oplossing naar boven te komen is een goede use case noodzakelijk. Dit onderzoek laat zien dat het voor de haalbaarheid van een use case belangrijk […] Lees verder »
Omgevingsveiligheid bij toename waterstofrijke energiedragers In dit onderzoek is gewerkt met drie mogelijke scenario’s voor de hoeveelheid waterstof die gebruikt gaat worden (focus op 2030-2035): de eerste twee (de lage en de midden variant) zijn gebaseerd op uiteenlopende cijfers voor gebruik van hernieuwbare waterstof in Europese beleidsvoorstellen in het kader van het ‘Fit for 55’-beleidspakket. De derde (hoge variant) is […] Lees verder »
RFNBO-verplichting grote uitdaging voor industrie Er zijn drie varianten voor waterstofgebruik in de industrie geanalyseerd, gebaseerd op de bestaande situatie en industrieplannen voor nieuwe toepassingen. Er is ook rekening gehouden met de RFNBO-verplichting voor de transportsector, omdat de productie van RFNBO voor de transportsector ook via de industrie gaat. Lees hier het specifieke onderzoek van de RFNBO-verplichting voor de transportsector. […] Lees verder »
Zonnepanelen op dijken Binnen het project zijn vier verschillende systemen ontworpen en gebouwd op twee verschillende dijklocaties: Daarbij is gekeken naar drie verschillende aspecten: de elektrische prestatie, de invloed op faalmechanismen van de dijk en het maatschappelijk draagvlak. Elektrische prestatie van de dijk-specifieke PV-systemen Alle typen systemen functioneerden elektrisch gezien uitstekend. Alleen bij het PV-systeem op betonelementen zijn […] Lees verder »
Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (RFNBO) voor transport Renewable Fuels of Non-Biological Origin Hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong (Renewable Fuels of Non-Biological Origin – RFNBO) zijn vloeibare en gasvormige brandstoffen waarvan de energie-inhoud afkomstig is van hernieuwbare bronnen anders dan biomassa. Denk aan hernieuwbare waterstof geproduceerd door elektrolyse en brandstoffen geproduceerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide of stikstof. Deze studie onderzoekt de mogelijkheden […] Lees verder »