Wat is decarbonisatie?
Decarbonisatie, oftewel het uitbannen van de uitstoot van koolstofdioxide, is één van de grote uitdagingen in de energietransitie . CO2-uitstoot is een belangrijke veroorzaker van de opwarming van de aarde en moet daarom beperkt worden. De sectoren met de grootste CO2-uitstoot zijn de landbouw, industrie, transport en de gebouwde omgeving.
Landbouw
Industrie
Transport
Gebouwde omgeving
Decarbonisatie landbouw
Overstappen op hernieuwbare energie en efficiënter omgaan met energie kan de landbouwsector helpen om de uitstoot van CO₂ te verminderen, maar de uitstoot van andere broeikasgassen, waaronder methaan, vormt een nog grotere uitdaging. Geothermie is een kansrijke hernieuwbare energiebron voor de glastuinbouw, de grootste energiegebruiker binnen de landbouw. Wind- en zonne-energie en biogas zijn ook geschikte vormen van hernieuwbare energie in de landbouw. Op termijn kan de landbouwsector netto leverancier worden van groen gas en hernieuwbare elektriciteit. De landbouwsector kan afnemer zijn van CO2 voor plantbemesting.
Lees hier meer over de ontwikkelingen in de landbouw >>
Decarbonisatie industrie
In 2021 heeft Nederland een nationale CO₂-heffing voor de industrie ingevoerd die erop gericht is om het reductiedoel voor de industrie uit het Klimaatakkoord te halen. Het verlagen van de CO₂-emissie kan door energiebesparing, hernieuwbare energie, inzet van andere energiedragers en CO₂-afvang en -opslag. Het EU ETS is een marktinstrument waarmee de EU de uitstoot van broeikasgassen wil verminderen.
CO₂-opslag en -hergebruik
Lees hier meer over de ontwikkelingen in de industrie >>
MIDDEN (Manufacturing Industry Decarbonisation Data Exchange Network) brengt de huidige productieprocessen van de meeste sectoren onder EU ETS in kaart. Het geeft inzicht in de voorwaarden waaronder investeringen in decarbonisatie zullen plaatsvinden.
Naar MIDDEN >>
MIDDEN
Decarbonisatie transport
Verduurzaming van vervoer zal grote gevolgen hebben voor de structuur van het energiesysteem . Elektrificatie van het vervoer (bijvoorbeeld personenvervoer op de weg) wordt gezien als een belangrijk middel om de CO2-emissies in de vervoerssector te verlagen, maar veroorzaakt een grote toename van de vraag naar elektriciteit. De huidige netwerkinfrastructuur moet in verschillende opzichten worden verzwaard. De lucht- en scheepvaart zijn lastiger te elektrificeren. Ook gebruik van waterstof is lastig te realiseren. Fossiele brandstoffen kunnen worden vervangen door bio- en synthetische brandstoffen (e-fuels). Feitelijk vindt dan dus geen decarbonisatie plaats, maar wordt fossiele koolstof vervangen door koolstof/CO2 met een korte cyclus.
Lees hier meer over de ontwikkelingen in de transportsector >>
Decarbonisatie gebouwde omgeving
De gebouwde omgeving bestaat enerzijds uit woningen en anderzijds uit utiliteitsgebouwen. De grootste uitstoot van woningen wordt veroorzaakt door verwarming en steeds meer ook door koeling. Het aardgasvrij maken en isoleren van woningen heeft dan ook hoge prioriteit.
Vanaf 1 januari 2023 zijn kantoren verplicht minimaal energielabel C te halen.
Lees hier meer over de ontwikkelingen in de gebouwde omgeving >>