Voorkeur voor verplichte woningverduurzaming Wanneer bewoners mogen kiezen tussen verschillende beleidsmaatregelen, spreken zij een duidelijke voorkeur uit voor verplichte verduurzaming van woningen door verhuurders. Zij beschouwen dit als de meest structurele en duurzame oplossing voor hun problemen. Veel bewoners redeneren dat wanneer de woningvoorraad van goede energetische kwaliteit is, de noodzaak voor tijdelijke kortetermijnmaatregelen grotendeels […]
Lees meerMaatregelpakket om fast fashion tegen te gaan In het online experiment om het effect van waardenmatching te toetsen, heeft het onderzoeksteam een toeslag op fast fashion als voorbeeld van een klimaatmaatregel gebruikt. Draagvlak creëren voor maatregelen die consumptiegoederen belasten is namelijk een grote uitdaging voor beleidsmakers. Kleding is zo’n consumptiegoed, waarbij fast fashion voor de […]
Lees meerEffecten reguliere woningrenovaties Woningrenovaties leiden tot een lagere energierekening, meer wooncomfort en, bij een labelsprong van minstens 3, een betere fysieke gezondheid van de bewoners. Vooral energiearme huishoudens profiteren hiervan, omdat dit aspecten zijn waar huishoudens in energiearmoede problemen bij ervaren. Dat bleek uit een TNO-onderzoek in 2023 Effectmetingen steunmaatregelen energiearmoede (2023). Het nieuwe onderzoek […]
Lees meerLokale inbedding Energiehulporganisaties die langer dan vijf jaar actief zijn in een gemeente en die gestart zijn vanuit een lokaal initiatief zorgen voor goede resultaten op verschillende vlakken. Waarschijnlijk hebben deze organisaties door de jaren heen beter zicht gekregen op bewoners die de meeste hulp nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de uitgangspositie […]
Lees meerOver de kwalitatieve monitor energiearmoede Binnen het Landelijk onderzoeksprogramma energiearmoede worden energiearmoede, de impact daarvan en het beleid in de praktijk in kaart gebracht. Naast kwantitatieve cijfers over energiearmoede wordt er in de kwalitatieve monitor dieper gekeken naar wat energiearmoede doet met huishoudens. Afhankelijkheid van overheidssteun De bewoners willen zelfredzaam zijn, maar voelen zich afhankelijk. […]
Lees meerWat wordt bedoeld met gedragskennis? Gedragskennis betreft kennis over wat mensen of bedrijven motiveert en welke barrières zij ervaren. Het toepassen van gedragskennis bij de beleidsontwikkeling wordt in dit onderzoek geïnterpreteerd als: Van de bestaande hulpmiddelen voor de inzet van gedragskennis zijn het IAK/Beleidskompas en het Behavioural Insights Team (BIT) het meest bekend en ingezet. […]
Lees meerOver de kwalitatieve monitor energiearmoede Binnen het Landelijk onderzoeksprogramma energiearmoede worden energiearmoede, de impact daarvan en het beleid in de praktijk in kaart gebracht. Naast kwantitatieve cijfers over energiearmoede wordt er in de kwalitatieve monitor dieper gekeken naar wat energiearmoede doet met huishoudens. Vicieuze cirkels Bij energiearme huishoudens zijn de problemen met het betalen van […]
Lees meerWooncomfort energiearme huishoudens Veel bewoners hebben geen werk en zijn daardoor veel thuis. De bewoners gebruiken hun huis intensief en zijn in wisselende mate tevreden over hun leefsituatie. Het ervaren wooncomfort is laag. Vrijwel alle bewoners hebben te maken met een slecht geïsoleerd huis, waardoor er sprake is van kou en tocht. In de zomer […]
Lees meerOm de klimaatdoelen te halen is het denkbaar dat er beleid zal komen dat nog meer ingrijpt op de leefwereld van burgers, bijvoorbeeld beleid gericht op consumptieverandering zoals voorgesteld in het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat. Hierdoor neemt het belang van goede communicatie en goede narratieven ter ondersteuning van dit beleid toe. De huidige narratieven klimaatbeleid […]
Lees meerSteunmaatregelen energiearmoede Er zijn acht verschillende steunmaatregelen energiearmoede onderzocht, onderverdeeld in drie clusters: De effecten van de steunmaatregelen energiearmoede zijn getoetst aan de volgende energiearmoede gerelateerde aspecten: Fixers en energiecoaches, renovaties en witgoedregelingen De fixers/energiecoaches, renovaties en witgoedregelingen hebben meerdere positieve effecten op aan energiearmoede gerelateerde aspecten. Het specifieke effect en de grootte van het […]
Lees meerEnergiearmoedebeleid: van de korte naar de middellange termijn TNO heeft deze tweede enquête gehouden onder 133 beleidsmedewerkers in 105 gemeenten. Uit de vorige editie van dit onderzoek bleek dat het energiearmoedebeleid in een stroomversnelling zit. Echter zijn enkele knelpunten die toen als urgent werden aangemerkt, nog niet opgelost. Uit deze tweede enquête blijkt dat gemeenten […]
Lees meerHet wonen in energiearmoede heeft verschillende nadelige gevolgen Energiearmoede is niet hetzelfde als algemene armoede. Er zijn huishoudens die niet onder de armoedegrens leven en in financiële moeilijkheden komen specifiek vanwege hun energierekening, en er zijn huishoudens met een laag inkomen die geen moeite hebben om hun energierekening te betalen. Er zijn een aantal kenmerken […]
Lees meerEnkele belangrijke inzichten over het energiearmoedebeleid uit de enquête: Ondersteuning Rijk energiearmoedebeleid Voor een aantal knelpunten geven de respondenten aan dat ondersteuning vanuit het Rijk al op korte termijn kan bijdragen aan een verhoging van de implementatiesnelheid: Voor de middellange termijn is vooral behoefte aan richting vanuit het Rijk. Veel gemeenten richten zich vooral op […]
Lees meerHet belang van een rechtvaardige energietransitie en de uitfasering van energiearmoede wordt breed onderkend in Limburg, en is door stijgende gasprijzen urgenter dan ooit. Huidige situatie Naar schatting zijn er 35.718 Limburgse huishoudens (6,7% van het totaal) die problemen hebben met betaalbaarheid van energie en/of in een slechte kwaliteit woning wonen. Deze cijfers zijn gebaseerd […]
Lees meerBij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de […]
Lees meer