Voor dit onderzoek is het feitelijke bestedingsgedrag van Nederlanders onderzocht. Dus wat er daadwerkelijk wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld voedsel, wonen, recreëren en reizen. In ieder van de 8 segmenten zijn personen gegroepeerd met soortgelijke BKG-voetafdruk per bestedingscategorie. De segmenten geven daarmee een gedetailleerd beeld van hoe de BKG-voetafdruk per persoon eruitziet per segment van de […]
Lees meerDe occasionmarkt voor EV ontwikkelt zich op het moment hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2% van de auto’s een volledig elektrische auto. In 2022 was dit nog 1,5%: een groei van 50%. De potentie van deze markt is dus groot. Het keuzegedrag van de respondenten In een keuze onderzoek, waarbij 1500 […]
Lees meerUit eerder onderzoek blijkt dat drie overkoepelende principes bijdragen aan de acceptatie van beleid door burgers (zie ook Burgers over klimaatbeleid): Flankerend beleid Het expliciet toepassen van acceptatieprincipes in beleid kan bijdragen aan een grotere mate van acceptatie van beleid. Uit het onderzoek blijkt dat de acceptatie met name wordt bepaald door de omvang van […]
Lees meerVoor het onderzoek naar de adoptie van elektrische voertuigen is gebruik gemaakt een datagebaseerde methode om groepen mensen te definiëren, die vervolgens in de 5 segmenten van het adoptiemodel van Rogers (in volgorde van hoe snel ze geneigd zijn de innovatie aan te schaffen) zijn geplot: innovators, early adaptors, early majority, late majority en laggards. […]
Lees meerBij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de […]
Lees meer