Araghi, Y.

Publicaties van Araghi, Y.

De broeikasgas-voetafdruk per segment in de Nederlandse samenleving
De broeikasgas-voetafdruk per segment in de Nederlandse samenleving

Voor dit onderzoek is het feitelijke bestedingsgedrag van Nederlanders onderzocht. Dus wat er daadwerkelijk wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld voedsel, wonen, recreëren en reizen. In ieder van de 8 segmenten zijn personen gegroepeerd met soortgelijke BKG-voetafdruk per bestedingscategorie. De segmenten geven daarmee een gedetailleerd beeld van hoe de BKG-voetafdruk per persoon eruitziet per segment van de […]

Lees meer
Wat beweegt mensen om een tweedehands elektrische auto te kopen?
Wat beweegt mensen om een tweedehands elektrische auto te kopen?

De occasionmarkt voor EV ontwikkelt zich op het moment hard. Van de totale particuliere deelmarkt was in 2023 2,2% van de auto’s een volledig elektrische auto. In 2022 was dit nog 1,5%: een groei van 50%. De potentie van deze markt is dus groot. Het keuzegedrag van de respondenten In een keuze onderzoek, waarbij 1500 […]

Lees meer
Goed gekozen flankerend beleid draagt bij aan acceptatie klimaatbeleid
Goed gekozen flankerend beleid draagt bij aan acceptatie klimaatbeleid

Uit eerder onderzoek blijkt dat drie overkoepelende principes bijdragen aan de acceptatie van beleid door burgers (zie ook Burgers over klimaatbeleid): Flankerend beleid Het expliciet toepassen van acceptatieprincipes in beleid kan bijdragen aan een grotere mate van acceptatie van beleid. Uit het onderzoek blijkt dat de acceptatie met name wordt bepaald door de omvang van […]

Lees meer
Wat beweegt mensen om een elektrische auto aan te schaffen?
Wat beweegt mensen om een elektrische auto aan te schaffen?

Voor het onderzoek naar de adoptie van elektrische voertuigen is gebruik gemaakt een datagebaseerde methode om groepen mensen te definiëren, die vervolgens in de 5 segmenten van het adoptiemodel van Rogers (in volgorde van hoe snel ze geneigd zijn de innovatie aan te schaffen) zijn geplot: innovators, early adaptors, early majority, late majority en laggards. […]

Lees meer
Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?
Welke factoren hebben invloed op de aanschaf van een elektrisch voertuig?

Bij het bevorderen van elektrische voertuigen gaat het zowel over het praktisch mogelijk maken van de aanschaf (bijvoorbeeld betaalbaarheid), als over het wegnemen van onzekerheden (kom ik niet stil te staan?). Hierbij speelt ook de perceptie van respondenten een rol. Zo geven veel respondenten aan dat ze minimaal 450km willen kunnen rijden, terwijl verreweg de […]

Lees meer

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste updates op Energy.nl?

Nieuwsbrief(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.